Sienkiewicz – interpretacyjne spory (do jubileuszowego roku 1900)
Słowa kluczowe
Abstrakt
Niemal od początku Sienkiewicz był pisarzem kontrowersyjnym. Pierwszy spór rozegrał się wokół opowiadania Szkice węglem i wokół założeń tego utworu. Sam pisarz był pewien ostrej reakcji, ale nie spodziewał się jej ze strony pozytywistycznych krytyków. Atak w „Przeglądzie Tygodniowym” spotkał się jednak ze sprzeciwem nie tylko Bolesława Prusa, ale także Aleksandra Świętochowskiego. Reakcja na Szkice zachęciła Sienkiewicza do projektu napisania cyklu o podobnym pamfletowym tonie, z którego jednak zrezygnował. Kolejny spór – o wiele szerszym zasięgu – wywołało ukazanie się pierwszej powieści historycznej Sienkiewicza Ogniem i mieczem. Tutaj szczególnie mocno zarysowały się kontrowersje między skrzydłami ideowymi: konserwatyzmem a pozytywizmem. Na czoło wysunęły się dwa wielkie omówienia: Stanisława Tarnowskiego i Bolesława Prusa. Ten spór właściwie sformułował zasadnicze różnice poglądów na dzieło Sienkiewicza i uformował stereotyp oceny jego twórczości, do którego przede wszystkim zaczęli się odnosić późniejsi krytycy. Od tego momentu zasadnicze bieguny stosunku do Sienkiewicza oscylowały wokół kultu i anatemy. Sam pisarz starał się neutralizować spory, określając swoje ideowo-artystyczne stanowisko jako antydoktrynalne (w liście do Stanisława Witkiewicza). Kolejny spór wybuchł na początku XX wieku w czasie obchodów jubileuszowych 25-lecia twórczości pisarza i później; na łamach „Głosu” pojawiły się pierwsze opinie krytycznie oceniające całokształt twórczości Sienkiewicza. Najsłynniejsze stały się eseje Stanisława Brzozowskiego. Na biegunie przeciwnym znalazły się wystąpienia adoratorów Sienkiewicza z Józefatem Nowińskim na czele. Dlaczego Sienkiewicz tak animował adherentów? Co budziło krytycyzm, a co wpływało na apoteozę? Jedną z zasadniczych kwestii jest wpływ Sienkiewicza na procesy tożsamościowe. Jak twierdził Józef Chałasiński, Sienkiewicz stworzył trwały szlachecki etos polskiej inteligencji. Spór o pisarza jest zatem sporem o genealogię polskiej inteligencji i wizję przeszłości narodowej. Pozostaje jednak pytanie, o ile jest to zgodne z wyobrażeniami ewokowanymi przez twórczość samego pisarza?
Bibliografia
LITERATURA CYTOWANA
Alf Omega, Listy pustelnika z Chmielnej ulicy, „Echo” 1877, nr 81.
[Google Scholar]
Baronowa XYZ, Towarzystwo Warszawskie. Listy do przyjaciółki, t. 2, Kraków 1887.
[Google Scholar]
Brzozowski S., I smutek tego wszystkiego…, Henryk Sienkiewicz i jego stanowisko w literaturze współczesnej, Współczesna powieść polska [w:] idem, Eseje i studia o literaturze, wybór, wstęp i oprac. H. Markiewicz, t. 1, BN I, nr 258, Wrocław1990.
[Google Scholar]
Brzozowski S., Współczesna powieść polska, Stanisławów 1906.
[Google Scholar]
Bujnicki T., Pozytywista Sienkiewicz. Linie rozwojowe pisarstwa autora „Rodziny Połanieckich”, Kraków 2007.
[Google Scholar]
Bujnicki T., Szkice, których nie było, [w:] Sienkiewicz z innej strony, red. J. Axer, T. Bujnicki, Warszawa 2015.
[Google Scholar]
Chałasiński J., Społeczna genealogia inteligencji polskiej, Warszawa 1946.
[Google Scholar]
Chmielowski P., Pisma krytycznoliterackie, oprac. H. Markiewicz, t. 1, Warszawa 1961.
[Google Scholar]
Chmielowski P., Zarys najnowszej literatury polskiej (1864-1897), Kraków-Petersburg 1898.
[Google Scholar]
Echa warszawskie, „Przegląd Tygodniowy” 1877, nr 4.
[Google Scholar]
Falkowski Z., Przede wszystkim Sienkiewicz, Warszawa 1959.
[Google Scholar]
Hendzel W., „Piękna, szumna, polotna i jaskrawa legenda”. Twórczość Henryka Sienkiewicza w publicystyce literackiej warszawskiego „Głosu” [w:] Złota księga. Ścieżkami współczesnego literaturoznawstwa i językoznawstwa, red. S. Gajda, Opole 2001.
[Google Scholar]
Kronika miesięczna, „Ateneum” 1879, t. 2.
[Google Scholar]
Nałkowski W., Sienkiewicziana, [w:] idem, Pisma społeczne, Warszawa 1951.
[Google Scholar]
Nowiński J., Sienkiewicz, Warszawa 1901.
[Google Scholar]
Papée S., Sienkiewicz wielki czy mały?, Kraków 1948.
[Google Scholar]
Prus B., „Ogniem i mieczem” – powieść z lat dawnych Henryka Sienkiewicza, „Kraj” 1884.
[Google Scholar]
Prus B., Kronika miesięczna, „Ateneum” 1877, t. 2.
[Google Scholar]
Przegląd literatury. „Szkice węglem” Litwosa, „Przegląd Tygodniowy” 1877, nr 10.
[Google Scholar]
Sienkiewicz H., Listy, t. 1, cz. 2, oprac. J. Krzyżanowski, M. Bokszczanin, Warszawa 1977; Listy, t. 3, cz. 1, oprac. M. Bokszczanin, Warszawa 2007; Listy, t. 3, cz. 2, oprac. M. Bokszczanin, Warszawa 2007; Listy, t. 5, cz. 2, oprac. M. Bokszczanin, Warszawa 2009.
[Google Scholar]
Sienkiewicz H., Mieszaniny literacko-artystyczne, Dzieła, wydanie zbiorowe pod red. J. Krzyżanowskiego, t. 50, Warszawa 1950.
[Google Scholar]
Sztachelska J., Zabijanie klasyków, Białystok 2015.
[Google Scholar]
Szweykowski Z., „Ogniem i mieczem” a krytyka pozytywistyczna, [w:] idem, Trylogia Sienkiewicza i inne szkice o twórczości pisarza, Poznań 1973, s. 107.
[Google Scholar]
Świętochowski A., Henryk Sienkiewicz (Litwos), „Prawda” 1884.
[Google Scholar]
Świętochowski A., Wybór pism krytycznoliterackich, wyb. S. Sandler, wstęp i przypisy M. Brykalska, Warszawa 1973.
[Google Scholar]
Tarnowski S., Z najnowszych powieści polskich [I]. Cytat za: idem, O literaturze polskiej XIX wieku, wyb. i oprac. H. Markiewicz, Warszawa 1977, s. 699.
[Google Scholar]
Tarnowski S., Z najnowszych powieści polskich [II]. Henryka Sienkiewicza „Ogniem i mieczem”, [w:] idem, O literaturze polskiej XIX wieku, s. 773-774.
[Google Scholar]
Trylogia Henryka Sienkiewicza. Studia, szkice, polemiki, oprac. T. Jodełka, Warszawa 1962.
[Google Scholar]
Witkiewicz S., Juliusz Kossak, Lwów 1906.
[Google Scholar]
Wyka K., O sztuce pisarskiej Sienkiewicza, [w:] Henryk Sienkiewicz. Twórczość i recepcja światowa, red. K. Wyka, M. Rydlowa, Kraków 1968.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.