Lublin Marcina Wrońskiego. Mała ojczyzna w retrokryminalnym entourage’u
Słowa kluczowe
Abstrakt
Lublin jest bohaterem cyklu Marcina Wrońskiego o Zygmuncie Maciejewskim nie mniej ważnym niż sam detektyw. Kryminał retro - w rozumieniu pisarza odmiana wybitnie topograficzna i historyczna - doskonale nadawał się do przejęcia zadań literatury małych ojczyzn. Artykuł jest próbą odczytania retrokryminałów Wrońskiego jako kontynuacji literatury prywatnych ojczyzn i odpowiedzi na pytanie, jaki obraz Lublina wyłania się z tekstów autora.
Bibliografia
LITERATURA CYTOWANA
Brylla W.D., Polski kryminał retro. Między innowacją, naśladownictwem a literackim kiczem, „Scripta Humana. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego”, t. 5: Kryminał. Między tradycją a nowatorstwem, red. M. Ruszczyńska, D. Kulczycka, W. Brylla, E. Gazdecka, Zielona Góra 2016.
[Google Scholar]
Chomiuk A., Mroczne dwudziestolecie. Obraz międzywojnia w polskich retrokryminałach ostatnichlat, [w:] Sensacja w dwudziestoleciu międzywojennym (prasa, literatura, radio, film), red. K. Stępnik, M. Gabryś, Lublin 2011.
[Google Scholar]
Chomiuk A., O czym opowiada miasto? Lubelska „topografia” w powieściach kryminalnych Marcina Wrońskiego, [w:] Geografia i metafora, red. E. Konończuk, E. Nofikow, E. Sidoruk, Białystok 2014.
[Google Scholar]
Czapliński P., Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Warszawa 2009.
[Google Scholar]
Czapliński P., Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków 2001.
[Google Scholar]
Dobry detektyw to nieszczęśliwy detektyw (z Marcinem Wrońskim rozmawia B. Zatońska), [dobry-detektyw-to-nieszczesliwy-detektyw].
[Google Scholar]
Dutka E., Zapisywanie miejsca. Szkice o Śląsku w literaturze przełomu wieków XX i XXI, Katowice 2011.
[Google Scholar]
Gajewski M., Lubelski Klub Lotniczy Aeroklub Lubelski w okresie II Rzeczpospolitej, Zwierzyniec 2012.
[Google Scholar]
Gemra A., Eberhard Mock na tropie: Wrocław/Breslau w powieściach Marka Krajewskiego, [w:] Śląskie pogranicza kultur, red. M. Ursel, O. Taranek-Wolańska, t. 2, Wrocław 2013.
[Google Scholar]
Glass A., Polskie konstrukcje lotnicze: 1893-1939, Warszawa 1977.
[Google Scholar]
Hartwig J., Lublin niezapomniany, [w:] E. Hartwig, Lublin i okolice. Wspomnienie, Lublin 1997.
[Google Scholar]
Ilustrowany przewodnik po Lublinie, Lublin 1931.
[Google Scholar]
Kaczyński P., Kryminał historyczny: próba poetyki, [w:] Literatura kryminalna. Śledztwo w sprawie gatunków, red. A. Gemra, Kraków 2014.
[Google Scholar]
Kofta P., Marcin Wroński: na czym polega jego pomysł na literaturę, [789755,marcin-wronski-na-czym-polega-jego-pomysl-na-literature.html].
[Google Scholar]
Marcin Wroński „Czas Herkulesów”, [watch].
[Google Scholar]
Marcin Wroński – rozmowa „Xięgarni”, [watch].
[Google Scholar]
Mazurkiewicz A., Tendencje rozwojowe współczesnej polskiej literatury kryminalnej, [w:] Literatura kryminalna. Śledztwo w sprawie gatunków, red. A. Gemra, Kraków 2014.
[Google Scholar]
Najpierw było retro, a potem kryminał – wywiad z Marcinem Wrońskim, [106-najpierw-było-retro,-a-potem-kryminał-wywiad-z-marcinem-wrońskim].
[Google Scholar]
Ostaszewski R., Pozy prozy, „Nowa Dekada Krakowska” 2015, nr 6.
[Google Scholar]
Pawlak-Hejno E., Powrót do przeszłości – chwyty retoryczne w retrokryminałach Marcina Wrońskiego, „Forum Artis Rhetoricae” 2011, nr 2.
[Google Scholar]
Pięta I., „Małe ojczyzny” w prozie polskiej po 1989 roku, [w:] Dwie dekady nowej literatury 1989¬2009, red. S. Gawliński, D. Siwor, Kraków 2011.
[Google Scholar]
Polańska M., Jakimińska G., Piwowarska M., Lublin – historia miasta, Lublin 2008.
[Google Scholar]
Przesmycki S., Bombardowanie Lublina przez lotnictwo sowieckie 11 maja 1944, Lublin 2009.
[Google Scholar]
Rybicka E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014.
[Google Scholar]
Tierling-Śledź E., Małżeństwo kryminału z historią, czyli uwag kilka o kryminałach retro Konrada T. Lewandowskiego, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2016, nr 5.
[Google Scholar]
Tożsamości Marcina Wrońskiego, „Magazyn Kultury Popularnej Esensja”, [tekst.html].
[Google Scholar]
Wroński M., A na imię jej będzie Aniela, Warszawa 2011.
[Google Scholar]
Wroński M., Czas Herkulesów, Warszawa 2017.
[Google Scholar]
Wroński M., Gliny z innej gliny, Warszawa 2018.
[Google Scholar]
Wroński M., Haiti, Warszawa 2014.Wroński M., Jak to redaktor z autorem (2), [https://wronski.wordpress.com/2010/12/16/jak-to-redaktor-z-autorem-2/#more-449].
[Google Scholar]
Wroński M., Kino Venus, Warszawa 2011.
[Google Scholar]
Wroński M., Kwestja krwi, Warszawa 2014.
[Google Scholar]
Wroński M., Morderstwo pod cenzurą, Warszawa 2010.
[Google Scholar]
Wroński M., Pogrom w przyszły wtorek, Warszawa 2013.
[Google Scholar]
Wroński M., Portret wisielca, Warszawa 2016.
[Google Scholar]
Wroński M., Skrzydlata trumna, Warszawa 2012.
[Google Scholar]
Wywiad z panem Marcinem Wrońskim, autorem cyklu kryminałów o Zydze Maciejewskim, [wywiad-z-panem-marcinem-wronskim.html].
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.