Ramy interpretacyjne zmysłów we wczesnych i późnych powieściach Jerzego Pilcha
Słowa kluczowe
Abstrakt
Artykuł jest poświęcony konceptualizacji zmysłów przez Jerzego Pilcha ujętych w ramy interpretacyjne każdego z nich. Dzięki badaniu można dostrzec, jak przedstawia się hierarchia postrzeżeń autora oraz które zakresy w nich dominują. Materiał pochodzi z dwóch wczesnych powieści Jerzego Pilcha Spisu cudzołożnic (1993), Innych rozkoszy (1995) oraz ostatnich Zuza albo czas oddalenia (2015) i Portret młodej wenecjanki (2017). Na tej podstawie uzyskuje się obraz przekrojowy wyłaniający się z całości przeprowadzonej próby oraz możliwe jest wychwycenie różnic pomiędzy starszą i nowszą częścią dorobku artysty.
Bibliografia
LITERATURA CYTOWANA
Literatura podmiotowa
Pilch J., Inne rozkosze, Poznań 1995.
[Google Scholar]
Pilch J., Spis cudzołożnic. Proza podróżna, Kraków 2002.
[Google Scholar]
Pilch J., Zuza albo czas oddalenia, Kraków 2015.
[Google Scholar]
Pilch J., Portret młodej wenecjanki, Kraków 2017.
[Google Scholar]
Literatura przedmiotowa
Fillmore Ch.J., Frame Semantics, [w:] Linguistics in the Morning Calm, red. The Linguistics Society of Korea, Seoul 1982.
[Google Scholar]
Fillmore Ch.J., Frames and the semantics of understanding, „Quaderni di Semantica” 1985, Vol. 6.2.
[Google Scholar]
Fillmore Ch.J., Atkins Beryl T., Towards a Frame-Based Lexocon: The Semantics of RISK and its Neighbors, [w:] Frames, Fields and Contrasts. New Essays in Semantic and Lexical Organization, eds. A.E. Lehrer, F. Kittay, New Jersey 1992.
[Google Scholar]
Johnson Christopher R., Petruck Miriam R.L., Baker Collin F., Ellsworth M., Ruppenhofer J., Fillmore Ch.J., FrameNet: Theory and Practice. Version 1.1, 2003, [book.pdf] [13.03.2015].
[Google Scholar]
Kładoczny P., Semantyka nazw dźwięków w języku polskim, t. 1-2, Łask 2012.
[Google Scholar]
Kładoczny P., Rama interpretacyjna percepcji słuchowej, [w:] Narracyjność języka i kultury, red. D. Filar, D. Piekarczyk, Lublin 2014.
[Google Scholar]
Kładoczny P., Konceptualizacja percepcji słuchowej i innych zmysłów w „Drugim dzienniku” Jerzego Pilcha, w: Słowo. Obraz. Dźwięk, red. Elżbieta Skorupska-Raczyńska, Joanna Rutkowska, Gorzów Wielkopolski 2016.
[Google Scholar]
Kładoczny P, Konceputalizacja zmysłów w twórczości Adama Mickiewicza, „Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego” 2016, nr 2.
[Google Scholar]
Linde-Usiekniewicz J., Od przypadków głębokich do elementów ram we FrameNecie, [w:] Ramki: rygorystyczna aplikacja metodologii kognitywno-interpretacyjnej, red. M. Zawisławska, Warszawa 2010.
[Google Scholar]
Ramki: rygorystyczna aplikacja metodologii kognitywno-interpretacyjnej, red. M. Zawisławska, Warszawa 2010.
[Google Scholar]
Ruppenhofer J., Ellsworth M., Petruck Miriam R.L., Johnson Christopher R., Scheffczyk J., FrameNet II: Extended Theory and Practice, [revised November 1, 2016] [book.pdf] [3.02.2018].
[Google Scholar]
Zawisławska M., Czasowniki oznaczające percepcję wzrokową we współczesnej polszczyźnie. Ujęcie kognitywne, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2004.
[Google Scholar]
Zawisławska M., Ramy interpretacyjne jako narzędzie opisu znaczenia, [w:] Ramki: rygorystyczna aplikacja metodologii kognitywno-interpretacyjnej, red. M. Zawisławska, Warszawa 2010.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.