Święty Augustyn i tekst Pisma Świętego
Słowa kluczowe
Abstrakt
Święty Augustyn jest kluczową postacią Kościoła i kultury zachodniej, którego wpływ widać także w podejściu do Pisma Świętego i Jego interpretacji. Całość swojego spojrzenia na Biblię opisał w dziele De doctrina christiana, które nadal zasługuje na uwagę i na uwzględnienie jej we współczesnych interpretacjach biblijnych. Wśród tematów dotyczących tekstu biblijnego, które podejmuje Augustyn, pierwszorzędne miejsce odgrywają zagadnienia prawdy i autorytetu Septuaginty, kanonu Pism Świętych, natchnienia biblijnego i duchowej interpretacji tekstów biblijnych oraz przymiotów mówcy chrześcijańskiego. Szerokie uwzględnienie tych zagadnień i ich twórcze rozwinięcie, także przy wykorzystaniu tradycji retorycznej zaczerpniętej z myślicieli rzymskich, przede wszystkim Cycerona, przyczyniło się do nawiązania twórczego dialogu Kościoła z kulturą klasyczną, a także stało się modelem do jego kontynuowania w późniejszych epokach. W swoim podejściu do tekstu biblijnego Augustyn pozostaje nadal twórczym inspiratorem, pokazującym żywotność tradycji biblijnej oraz jej znaczenie kulturowe.
Bibliografia
Ambroży, Epistula 55. Tłumaczenie polskie: Ambroży z Mediolanu, Listy (36-69), t. 2, przeł. P. Nowak, Kraków 2003, s. 66-70 (Biblioteka Ojców Kościoła, 20).
[Google Scholar]
Augustyn, De civitate Dei: PL 41. Tłumaczenie polskie: Augustyn, O państwie Bożym, przeł. W. Kornatowski, t. 2, Warszawa 1977.
[Google Scholar]
Augustyn, Contra Cresconium: PL 43.
[Google Scholar]
Augustyn, Contra Faustum Manichaeum. Tłumaczenie polskie: Augustyn, Przeciw Faustusowi. Księgi I-XXI, przeł. J. Sulowski, Warszawa 1991 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 55).
[Google Scholar]
Augustyn, De catechizandis rudibus: PL 40.
[Google Scholar]
Augustyn, De consensu Evangelistarum. Tłumaczenie polskie: Augustyn, O zgodności Ewangelistów, przeł. J. Sulowski, Warszawa 1989 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 50).
[Google Scholar]
Augustyn, De doctrina christiana. O nauce chrześcijańskiej, przeł., wstęp i komentarz J. Sulowski, Warszawa 1989.
[Google Scholar]
Augustyn, De fide rerum quae non videntur: PL 40.
[Google Scholar]
Augustyn, In Epistolam I Ioannis ad Parthos tractatus. Tłumaczenie polskie: Augustyn, Homilie na Ewangelię i pierwszy list św. Jana, cz. 2, przeł. W. Szołdrski, W. Kania, Warszawa 1977 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 15).
[Google Scholar]
Augustyn, De spiritu et littera. Tłumaczenie polskie: Augustyn, Duch a litera, przeł. W. Eborowicz, Warszawa 1977 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 19/3).
[Google Scholar]
Augustyn, De utilitate credendi. Tłumaczenie polskie: Augustyn, O pożytku wiary, [w:] Augustyn, Pisma przeciw manichejczykom, przeł. J. Sulowski, Warszawa 1990, s. 33-65 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 54).
[Google Scholar]
Augustyn, Confessiones. Tłumaczenie polskie: Augustyn, Wyznania, przeł. H. Kubiak, Warszawa 1992.
[Google Scholar]
Augustyn, De magistro 10, 33-34. Tłumaczenie polskie: Augustyn, O nauczycielu, przeł. J. Modrzejewski, [w:] Augustyn, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999.
[Google Scholar]
Augustyn, Enarrationes in Psalmos. Tłumaczenie polskie: Augustyn, Objaśnienia Psalmów. Ps 103-123, przeł. J. Sulowski, Warszawa 1986 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 41).
[Google Scholar]
Augustyn, Epistula 1: PL 33.
[Google Scholar]
Augustyn, Objaśnienia Psalmów. Ps 124-150, przeł. J. Sulowski, Warszawa 1986 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 42).
[Google Scholar]
Augustyn, Quaestiones in Heptateuchum: PL 34.
[Google Scholar]
Filon z Aleksandrii, De vita Mosis, [w:] Filone di Alessandria, La vita di Mosè. Testo greco a fronte, Milano 1999.
[Google Scholar]
Hieronim, Commentariorum in Osee prophetam libri tres: PL 25.
[Google Scholar]
Hieronim, Listy II (51-79), oprac. na podstawie tłumaczenia J. Czuja M. Ożóg, tekst łaciński przygotował H. Pietras, Kraków 2011 (Źródła Myśli Teologicznej, t. 55).
[Google Scholar]
Innocenty I, List Consulenti tibi ad Exsuperium (20 lutego 405 r.), [w:] Enchiridion Biblicum. Documenti della Chiesa sulla Sacra Scriptura. Edizione bilingue, Bologna 1993, nr 21-22.
[Google Scholar]
Synody i kolekcje praw, t. 4: Dokumenty synodów od 381 do 431 roku, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2010 (Źródła Myśli Teologicznej, 52).
[Google Scholar]
Barton J., The Old Testament Canon, [w:] The New Cambridge History of the Bible, t. 1: From the Beinnings to 600, red. J.C. Paget, J. Chaper, Cambridge 2013.
[Google Scholar]
Benedykt XV, Encyklika Spiritus Paraclitus (15 września 1920 r.), „Acta Apostolicae Sedis” 1920 (12).
[Google Scholar]
Benedykt XVI, Augustyn I-V, „L’Osservatore Romano” 2008 (29) nr 3, nr 4.
[Google Scholar]
Benoit P., Exégèse et Théologie, t. 3, Paris 1968.
[Google Scholar]
Bochet I., Le firmament de Dieu. L’herméneutique augustienne, Paris 2005.
[Google Scholar]
Bonnardière A.-M. La, Le canon des divines Écritures, [w:] Saint Augustin et la Bible, red. A.-M. La Bonnardière, Paris 1986 (Bible de Tous les Temps, 3).
[Google Scholar]
Bonner G., Augustine as Biblical Scholar, [w:] The Cambridge History of the Bible, t. 1: From the Beginning to Jerome, red. P.R. Ackroyd, C.E. Evans, Cambridge 1970.
[Google Scholar]
Bordoni M., Cristo centro della Scrittura e pienezza della Rivelazione, [w:] La Sacra Scrittura anima della teologia, red. M. Tàbet, Città del Vaticano 1999.
[Google Scholar]
Boucher I., Madec G., La doctrine chrétienne, Paris 1997 (Oeuvres de saint Augustin, 11/2).
[Google Scholar]
Brown P., Augustyn z Hippony, przeł. W. Radwański, Warszawa 1993.
[Google Scholar]
Bruns J.P., The development of Augustine’s Doctrine of Operative Grace, Paris 1980.
[Google Scholar]
Cardini F., Contro Ambrogio. Una sublime, tormentosa grandezza, Roma 2016.
[Google Scholar]
Chadwick H., Augustyn, przeł. T. Szafrański, Warszawa 2000.
[Google Scholar]
Czuj J., Św. Augustyn w opinii potomnych, Poznań 1930.
[Google Scholar]
Czuj J., Spór św. Augustyna ze św. Hieronimem. Studium biblijno-patrystyczne, Poznań 1934.
[Google Scholar]
Czuj J., Żywot św. Augustyna, wyd. 2, Warszawa 1952.
[Google Scholar]
Dassmann E., Augustinus. Heiliger und Kirchenvater, Stuttgart 1993.
[Google Scholar]
Dorival G., L’apport des Pères de l’Eglise à la question de la cloture du canon de l’Ancien Testament, [w:] The Biblical Canon, red. J.-M. Auvers, H.J. De Jonge, Leuven 2003.
[Google Scholar]
Eckman A., Dialog świętego Augustyna ze światem pogańskim w świetle jego korespondencji, Lublin 1987.
[Google Scholar]
Feretti G., L’influsso di S. Ambrogio in S. Agostino, Faenza 1951.
[Google Scholar]
Fùrst A., Veritas latina. Augustins Haltung gegenüber Hieronymus’ Bibel übersetzungen, „Revue des Études Augustiniennes” 1994 (40).
[Google Scholar]
Gargano G.I., Sant’Agostino e la Bibbia. Un vescovo legge, studia, vive e spiega le Scritture, Cinisello Balsamo 2011.
[Google Scholar]
Gasti F., Dispute epistolari fra dotti. Agostino e Girolamo, „Humanitas” 2019 (74).
[Google Scholar]
Giovanni A. Di, Verità, parola e immortalità in S. Agostino, Palermo 1979.
[Google Scholar]
Hennings R., Der Briefwechsel zwischen Augustinus und Hieronymus und ihr Streit um den Kanon des Alten Testaments und die Auslegung von Gal. 2,11-14, Leiden 1996.
[Google Scholar]
Jackson B.D., The Theory of Signs in St. Augustin’s „De doctrina christiana”, „Revue des Études Augustiniennes et Patristiques” 1969 (15).
[Google Scholar]
Jaśkiewicz S., Święty Augustyn – poszukiwanie Boga, Katowice 2012.
[Google Scholar]
Królikowski J., Geneza kanonu Pisma Świętego, „Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego” 2021 (7).
[Google Scholar]
Kursawe B., Docere – delectare – movere. De officia oratoris bei Augustinus in Rethorik und Gnadenlehre, Paderborn 2000.
[Google Scholar]
Lettieri G., L’altro Agostino. Ermeneutica e retorica della grazia dalla crisi alla metamorfosi del „De doctrina christiana”, Brescia 2001.
[Google Scholar]
Lyotard J.-F., La Confession d’Augustin, Paris 1998.
[Google Scholar]
Madec G., Introduzione Generale, [w:] Agostino, Le Ritrattazioni, Roma 1994 (Nuova Biblioteca Agostiniana, t. 2).
[Google Scholar]
Madec G., Le Dieu d’Augustin, Paris 1998.
[Google Scholar]
Margerie B. de, Introduction à l’histoire de l’exégèse, t. 3: Saint Augustin, Paris 1983.
[Google Scholar]
Marrou H.-I., Saint Augustin et l’augustinisme, Paris 1953.
[Google Scholar]
Marrou H.-I., Saint Augustin et la fin de la culture antique, Paris 1958.
[Google Scholar]
Miscioscia S., Paolo VI cita sant’Agostino. Appunti di papa Montini (1953-1978), Canterano 2018.
[Google Scholar]
Ohlig K.-H., Canon Scripturarum, [w:] Augustinus-Lexikon, red. C.P. Mayer, E. Feldmann, t. 1, Basel Stuttgart 1992.
[Google Scholar]
Paul A., Les diverses dénominations de la Bible, „Recherches de Science Religieuse” 1995 (83).
[Google Scholar]
Poutet M., L’exégèse de s. Augustin prédicateur, Paris 1944.
[Google Scholar]
Przywara E., Augustinisch Ur-Haltung des Geistes, Einsiedeln 1970.
[Google Scholar]
Rousseau P., Augustine and Ambrose. The Loyalty and Single Mindedness of Disciple, „Augustiniana” 1977 (27).
[Google Scholar]
Saint Augustin et la Bible. Actes du colloque de l’université Paul Verlaine-Metz (7-8 avril 2005), red. G. Nauroy, M.-A. Vannier, Bern etc. 2008 (Recherches en littérature et spiritualité, 15).
[Google Scholar]
Savon H., Ambroise de Milan (340-397), Paris 1997.
[Google Scholar]
Sartorelli A., Testimoni della nostra iniquità. La Chiesa e gli ebrei, Firenze 2019.
[Google Scholar]
Sciacca M.F., Sant’Agostino, Milano 2021.
[Google Scholar]
Spiazzi R., Cristianesimo e cultura dai Padri della Chiesa a S. Tommaso d’Aquino, Bologna 1990.
[Google Scholar]
Stock B., Augustine the Reader. Meditation, Self-Knowledge, ant the Ethics of Interpretation, Mass., Harvard University Press 1996.
[Google Scholar]
Testard M., Saint Augustin et Cicéron, t. 1: Cicéron dans la formation et dans l’oeuvre de saint Augustin, Paris 1958.
[Google Scholar]
Trapè A., Święty Augustyn – człowiek, duszpasterz, mistyk, przeł. J. Sulowski, Warszawa 1987.
[Google Scholar]
Trapè A., S. Agostino. Introduzione alla dottrina della grazia, t. 1-2, Roma 1987.
[Google Scholar]
Trudel J.-P., Saint Augustin, humaniste. Etudes sur la place de Saint Augustin dans l’histoire de la culture antique, Québec 1954.
[Google Scholar]
White C., The Correspondence (394-419) between Jerome and Augustine of Hippo, New York 1990.
[Google Scholar]
Wright D.F., Augustine. His Exegesis, [w:] Hebrew Bible / Old Testament, t. 1: From the Beginnings to the Middle Ages (Until 1300), Part 1: Antiquity, red. C. Brekelmans, M. Haran, M. Saebo, Tübingen 1996.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.