Wśród czerni i złota – w kręgu poetyki Stanisława Staszewskiego
Słowa kluczowe
Abstrakt
Artykuł ma na celu przybliżenie twórczości Stanisława Staszewskiego, poetyki jego utworów, które konstytuują się w polu semantycznym samotności, erotyzmu i tęsknoty. Niniejszy tekst analizuje twórczość Staszewskiego znaną z oryginalnych, zachowanych nagrań (również tych niepublikowanych) oraz bazuje na tekstach zawartych w tomiku Samotni ludzie, wiersze i piosenki (2015). Celem tego artykułu jest bliższe spojrzenie na formalną stronę muzyczno-tekstową utworów barda. Szkic stanowi przyczynek do ogólnego stanu badań nad twórczością i działalnością artystyczną Stanisława Staszewskiego.
Bibliografia
Dyskografia
CD Tata Kazika, wyk. KULT, wyd. SP Records, 1993.
[Google Scholar]
MC Tata Kazika, wyk. KULT, wyd. SP Records, 1993.
[Google Scholar]
CD Tata 2, wyk. KULT, wyd. SP Records, 1996.
[Google Scholar]
MC Tata 2, wyk. KULT, wyd. SP Records, 1996.
[Google Scholar]
Wznowienie MC Tata Kazika, wyk. KULT, wyd. SP Records, 1996.
[Google Scholar]
CD Staszek, wyk. Stanisław Staszewski, wyd. SP Records, 1997.
[Google Scholar]
Longplay Tata Kazika, wyk. KULT, wyd. SP Records, 2008.
[Google Scholar]
Wznowienie albumu CD Tata 2, wyk. KULT, wyd. SP Records, 2009.
[Google Scholar]
Longplay Tata 2, wyk. KULT (2 × LP), wyd. SP Records, 2009.
[Google Scholar]
Wznowienie albumu CD Tata Kazika, wyk. KULT, wyd. SP. Records, 2012.
[Google Scholar]
Wznowienie albumu CD Tata 2, wyk. KULT, wyd. SP Records, 2012.
[Google Scholar]
CD Mój Staszewski, wyk. Jacek Bończyk, wyd. Agencja Artystyczna MTJ, 2012.
[Google Scholar]
CD Tata mimo woli – płyta dołączona do biografii Stanisława Staszewskiego, wyk. Stanisław Staszewski, wyd. Kosmos Kosmos, 2014.
[Google Scholar]
CD Marabut – wyk. Małgorzata Abramowicz, 2015 [Google Scholar]
CD Stanisław Staszewski zaśpiewany (seria Dobre piosenki), wyk. różni, wyd. Agencja Artystyczna MTJ, 2016.
[Google Scholar]
Longplay Tata Kazika, wyk. KULT, wyd. SP Records, 2017.
[Google Scholar]
MC Tata Kazika, wyk. KULT, wyd. SP Records, 2017.
[Google Scholar]
CD Tata Kazika kontra Hedora, wyk. Kazik & Kwartet ProForma, wyd. SP Records 2017.
[Google Scholar]
MC Tata Kazika kontra Hedora, wyk. Kazik & Kwartet ProForma, wyd. SP Records 2017.
[Google Scholar]
Longplay Tata Kazika kontra Hedora, wyk. Kazik & Kwartet ProForma, wyd. SP Records 2017.
[Google Scholar]
Singiel Vinyl 7” Nie dali ojce, wyk. Kazik & Kwartet ProForma, Stanisław Staszewski, wyd. SP Records 2017.
[Google Scholar]
(Wznowienie) Longplay Tata 2, wyk. KULT (2 × LP), wyd. SP Records, 2018.
[Google Scholar]
CD Stanisław Staszewski, bardowie i poeci, wyk. różni, wyd. Agencja Artystyczna MTJ, 2018.
[Google Scholar]
Bibliografia
Bonarski A., Staszewski S., Czarna Mańka, Warszawa 2010.
[Google Scholar]
Duś J., Staszewski K., Staszewski S., Tata mimo woli, Warszawa 2014.
[Google Scholar]
Staszewski S., Samotni ludzie, wiersze i piosenki, Warszawa 2015.
[Google Scholar]
Artykuły naukowe, materiały czasopiśmiennicze,
prace poświęcone twórcy, audycje, strony internetowe (wybór)
Boniecka-Górny D., Inżynierowie z Petrobudowy, reportaż-słuchowisko, Program 3 Polskiego Radia, 23.07.2013, godz. 20:00.
[Google Scholar]
Czupryn A., „Tata Kazika kontra Hedora”. Kazik Staszewski i Przemek Lembicz z Kwartetu ProForma o nowej płycie („Gazeta Wrocławska”), 4.06.2017.
[Google Scholar]
Gmyz C., „Nowy”, autor „Celiny” („Do Rzeczy”, nr 18/066, 28.04.-4.05.2014).
[Google Scholar]
Gmyz C., Kowalski J., Staszewski K., Mój tata pisał wiersze i donosy („Do Rzeczy”, nr 18/066, 28.04.-4.05.2014).
[Google Scholar]
Jędrzejczyk K., W Pabianicach odsłonią Tatę Kazika (pabianice.naszemiasto.pl), 16.12.2010.
[Google Scholar]
Jędrzejczyk K., W środę w Pabianicach odsłonią tablicę taty Kazika (pabianice.naszemiasto.pl), 28.12.2010.
[Google Scholar]
Kubiak M., Obraza muzyki i poezji. O twórczości Stanisława Staszewskiego, „Filologia Polska, Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego” 2018, s. 365-376.
[Google Scholar]
Lewandowska A., Budują Petropol, stadion, a tata Kazika gra na gitarze („Gazeta Wyborcza. Płock”), 23.10.2014.
[Google Scholar]
Lider Kultu wyjechał, w Pabianicach trwa wystawa (pabianice.naszemiasto.pl), 30.12.2010.
[Google Scholar]
Mój tata pisał wiersze i donosy („Do Rzeczy”, 27.04.2014).
[Google Scholar]
Owczarek J., „La, la, la, la” – polityka, obyczaje oraz życie osobiste obywatela PRL-u i polskiego emigranta w piosenkach Stanisława Staszewskiego, Kalisz 1999.
[Google Scholar]
Pucułek A., Dekomunizacja ulic. Do zmiany ulica taty Kazika Staszewskiego z Kultu („Gazeta Wyborcza. Łódź”), 5.01.2018.
[Google Scholar]
Sepioło M., Było dwóch Staszków Staszewskich („Gazeta Wyborcza. Płock”), 5.11.2010.
[Google Scholar]
Stando A., „Gwiazd milionami srebrna karuzela nocy lśni”. „Czarne słońca” Jerzego Zalewskiego – analiza filmoznawcza. Praca licencjacka napisana pod kierunkiem dra Piotra Pławuszewskiego. Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2017.
[Google Scholar]
Stefańska E., Kazik o sobie, ojcu i jego tekstach. Na spotkaniu w Płocku tłumy („Gazeta Wyborcza. Płock”), 21.12.2015.
[Google Scholar]
Strzyga L., Gawęda o pabianiczaninie Stanisławie Staszewskim („Polska The Times”), 28.12.2010.
[Google Scholar]
Tata Kazika został patronem ulicy w Pabianicach koło Łodzi (dzieje.pl), 18.12.2015.
[Google Scholar]
Woźniak H., Inżynierowie z Petrobudowy („Gazeta Wyborcza. Płock”), 23.12.2005.
[Google Scholar]
Zając M., Stanisław Staszewski – nie tylko ojciec Kazika, słuchowisko Notatnik Dwójki, 28.01.2016, Program Drugi Polskiego Radia.
[Google Scholar]
Zimmermann M., Najważniejsze rzeczy ojciec zostawił mi w spadku (wiadomości.onet.pl), 30.05.2014.
[Google Scholar]
Filmografia
Lewin L., Korn E., Personnalizes votre Environnement, 1971.
[Google Scholar]
Niedziela z… (rozmowa z Kazikiem Staszewskim), TVP Kultura 2014.
[Google Scholar]
Zalewski J., Staszek, 1994.
[Google Scholar]
Zalewski J., Tata Kazika, 1993.
[Google Scholar]
Literatura cytowana
Adorno T.W., Gesammelte Schriften, Band 10: Kulturkritik und Gesellschaft I/II: Kulturkritik und Gesellschaft, Frankfurt nad Menem 1977.
[Google Scholar]
Baranowska A., list redakcji „Odrodzenia” do Stanisława Staszewskiego. Fotokopia umieszczona w: S. Staszewski, Samotni ludzie, wiersze i piosenki, Warszawa 2015.
[Google Scholar]
Batailles G., Erotyzm, Gdańsk 2019.
[Google Scholar]
Danek D., Śmierć wewnętrzna, Gdańsk 2012.
[Google Scholar]
Gajda K., W samotnym śniegu został ślad…, [w:] S. Staszewski, Samotni ludzie, wiersze i piosenki, Warszawa 2015.
[Google Scholar]
Gałczyński K.I., O naszym gospodarstwie, [w:] K.I. Gałczyński, Wybór poezji, oprac. M. Wyka, Wrocław 1983.
[Google Scholar]
Gombrowicz W., Ferdydurke, Kraków 1997.
[Google Scholar]
Libera L., Jak czytać „Nad wodą wielką i czystą”…?, [w:] L. Libera, Mickiewicz i medycyna. Szkice romantyczne, Zielona Góra 2010.
[Google Scholar]
Weiss W., KULT. Biała księga, Warszawa 2012.
[Google Scholar]
Żółkiewski S., Aktualne zagadnienia powojennej prozy polskiej, [w:] T. Wroczyński, Literatura polska po 1939 roku, Warszawa 1998.
[Google Scholar]
Dyskografia
Stanisław Staszewski – Staszek, wyd. SP Records 1997.
[Google Scholar]
Strony internetowe
[Rzeka].
[Google Scholar]
[news-nie-mozna-byc-neutralnym-w-tej-walce-jak-komunisci-umacniali,nId,1938756].
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.