Jak wygląda polski dom? Adres kulturowy w polskiej literaturze współczesnej z perspektywy glottodydaktycznej
Słowa kluczowe
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie walorów, jakie niesie nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego poprzez teksty kultury, zwłaszcza literaturę współczesną (przytoczono fragmenty takich książek jak m.in. Bezmatek Miry Marcinów, Rozdeptałem czarnego kota przez przypadek Filipa Zawady, Prymityw. Epopeja narodowa Marcina Kołodziejczyka). Artykuł podpowiada, w jaki sposób za pomocą tekstów literackich możemy mówić o polskiej przestrzeni lokalowej i krajobrazie miejskim (mieszkaniu, domu, regionie). Nauczanie poprzez literaturę, mimo że bywa ona niekiedy trudnym narzędziem wymagającym obróbki, jest doskonałą metodą przekazywania wiedzy o języku oraz realiach, krajobrazie społecznym i kulturze. Literatura jest, zdaniem autorki tego artykułu, niezbędnym elementem w procesie glottodydaktycznym.
Bibliografia
Czapliński P., Powrót centrali: literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007.
[Google Scholar]
Czerkies T., Literackie lustro kultury, Kraków 2019.
[Google Scholar]
Garncarek P., Adres kulturowy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021.
[Google Scholar]
Jakubowski P., Pułapki tożsamości. Między narracją a literaturą, Kraków 2016.
[Google Scholar]
Kołodziejczyk M., Prymityw. Epopeja narodowa. Powieść, Warszawa 2018.
[Google Scholar]
Koziołek R., Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec 2016.
[Google Scholar]
Literatura i glottodydaktyka w praktyce. Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. A. Kwiatkowska, M. Válková Maciejewska, Poznań 2018.
[Google Scholar]
Marcinów M., Bezmatek, Wołowiec 2020.
[Google Scholar]
Mrozowska H., Tekst literacki jako strategia dydaktyczna w nauce języka obcego, „Języki Obce w Szkole” 2001, nr 3, s. 24-30.
[Google Scholar]
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016.
[Google Scholar]
Próchniak W., Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin 2012.
[Google Scholar]
Válková Maciejewska M., Czy literatura XXI wieku kultywuje narodowe tradycje? Polska i Polacy w najnowszej prozie polskiej, [w:] Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje, red. W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn, Lublin 2016.
[Google Scholar]
Válková Maciejewska M., Obcokrajowiec w literaturze, literatura dla obcokrajowca. Jak Olga Tokarczuk i Zygmunt Miłoszewski zachęcają do uczenia (się) języka polskiego (i czytania!), [obcokrajowiec-w-literaturze-literatura-dla-obcokrajowca-jak-olga-tokarczuk-i-zygmunt-miloszewski-za].
[Google Scholar]
Válková Maciejewska M., Tradycja bliska czy już daleka? Wita Szostaka uwikłanie w obrzędowość („Chochoły”), [w:] Literackie obrazy kultury, red. J. Zych, Warszawa 2020.
[Google Scholar]
Wawiłow D., Kiedy byłam mała, [w:] Poczytaj mi, mamo. Księga druga, Warszawa 2011.
[Google Scholar]
Zarzycka G., Glottokulturoznawstwo (także polonistyczne) jako jeszcze jedna subdziedzina naukowa glottodydaktyki, [w:] Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021.
[Google Scholar]
Zawada F., Rozdeptałem czarnego kota przez przypadek, Kraków 2019.
[Google Scholar]
Zieniewicz A., Nauczanie kultury i pragnienie opowieści, [w:] Literackie obrazy kultury, red. J. Zych, Warszawa 2020.
[Google Scholar]
Zych J., Najnowsze polskie powieści jako źródło wiedzy o życiu codziennym współczesnych Polaków, [w:] Literackie obrazy kultury, red. J. Zych, Warszawa 2020.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.