Długie życie seriali z lat dziewięćdziesiątych XX wieku w najnowszej kulturze popularnej
Słowa kluczowe
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest analizie i interpretacji popularnych oper mydlanych z lat dziewięćdziesiątych, które budzą nostalgię za beztroskim dzieciństwem. Z nich dowiadujemy się o stylu życia bogatych Amerykanów, poznajemy idoli starszych braci i sióstr. Odkrywamy stare ikony podziwiane na całym świecie (anielska Krystle, demoniczna Alexis). Z pionierskiej polskiej opery mydlanej (W labiryncie) dowiadujemy się o realiach końca lat osiemdziesiątych, obserwujemy, jak zmieniała się Warszawa i styl życia niektórych Polaków. Dziś możemy mówić o fenomenie retromanii w popkulturze; powstała nowa wersja Dynastii, a Lynch nakręcił trzeci sezon kultowego Twin Peaks. Nostalgia nasiliła się wraz z powracającymi operami mydlanymi z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Żyjemy w epoce cyfrowej, w której nasze przedmioty i produkty straciły swoją materialność z powodu internetu. Tęsknimy za prawdziwymi obiektami, które zachowują ślady naszej egzystencji.
Bibliografia
Barzowski K., „Dynastia”: moda na kapitalizm, [96vy4ds].
[Google Scholar]
Boczkowska M., Opowieść transmedialna – znak naszych czasów, „Postscriptum Polonistyczne” 2014, nr 2(14).
[Google Scholar]
Czapliński P., Po co pop, „Książki. Magazyn do Czytania” 2014, nr 2 (13).
[Google Scholar]
Darska B., To nas pociąga! O serialowych antybohaterach, Gdańsk 2012.
[Google Scholar]
Hopfinger M., Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010.
[Google Scholar]
Kisielewska A., Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności, Kraków 2009.
[Google Scholar]
Kołcz B., Kicz, [w:] Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 2006.
[Google Scholar]
Kyzioł A., Czy trzeci sezon „Miasteczka Twin Peaks” spełni oczekiwania wi-dzów? Guma o smaku tajemnicy, „Polityka”, 16 maja 2017, [1704666,1,czy-trzeci-sezon-miasteczka-twin-peaks-spelni-oczekiwania-widzow.read].
[Google Scholar]
Lasch Ch., Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań, przeł. G. Ptaszek i A. Skrzypek, Warszawa 2015.
[Google Scholar]
Marcisz M., Taśmy rodzinne, Warszawa 2019.
[Google Scholar]
Masłowska D., Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu, Kraków 2017.
[Google Scholar]
Nahacz M., Osiem cztery, Wołoniec 2003.
[Google Scholar]
Napiórkowski M., Kod kapitalizmu. Jak „Gwiezdne wojny”, Coca-Cola i Leo Messi kierują twoim życiem, Warszawa 2019.
[Google Scholar]
Napiórkowski M., Mitologia współczesna, Warszawa 2018.
[Google Scholar]
Piechota D., Emancypacja według Madonny, [w:] 80’s again! Monografia po-święcona latom 80. XX wieku, red. A. Jabłońska, M. Koryciński, Warszawa 2017.
[Google Scholar]
Przymuszała B., Tom kultury. Przewodnik po wydarzeniach kulturalnych w Polsce i na świecie. Lata 90., Poznań 2008.
[Google Scholar]
Redliński E., Telefrenia, Warszawa 2006.
[Google Scholar]
Redliński E., Transformejszyn, czyli jak golonka z hamburgerem tańcowała (reportaż optymistyczny), Warszawa 2002.
[Google Scholar]
Reynolds S., Retromania. Jak popkultura żywi się własną przeszłością, przeł. F. Łobodziński, Warszawa 2018.
[Google Scholar]
Sosnowski J., Linki do „Lalki”, [linki-do-lalki].
[Google Scholar]
Stachówna G., Szeherezada z Denver, „Dialog” 1991, nr 5-6.
[Google Scholar]
Sutowski M., „W labiryncie”, czyli wielka fantazja o tym, jak PRL-owscy inteli-genci przekształcają się w nowoczesną klasę średnią, [dzis-trzydziestolecie-pierwszego-odcinka-w-labiryncie].
[Google Scholar]
Tarczyński P., Wiśniowy placek w kolczastym drucie, „Książki. Magazyn do Czytania” 2016, nr 4 (22).
[Google Scholar]
Trześniewska A., (De)konstrukcja wizerunku Marilyn Monroe – nowe oblicze ikony popkultury, [w:] Arachnofobia. Metaforyczne odsłony kobiecych lęków, red. B. Stelingowska, B. Walęciuk-Dejneka, Siedlce 2013.
[Google Scholar]
Witkowski M., Wymazane, Kraków 2017.
[Google Scholar]
Woźniak B., Realne i nierealne – różne rodzaje rzeczywistości w „Miasteczku Twin Peaks”, „Irydion. Literatura – Teatr – Kultura” 2017, t. 3, nr 1.
[Google Scholar]
Żulczyk J., Wzgórze psów, Warszawa 2017.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.