Ekologia jako wartość – językowe środki wartościujące w wybranych artykułach w czasopiśmie „Victor Junior”
Słowa kluczowe
Abstrakt
Ekologia stanowi istotny element życia współczesnego człowieka, a kształtowanie postaw proekologicznych należy rozpoczynać już od najmłodszych lat życia. Z taką inicjatywą wychodzi między innymi czasopismo „Viktor Junior” (adresowane do dzieci w wieku 10-12 lat), które na swoich łamach wiele miejsca poświęca zagadnieniom przyrody, ochrony środowiska itp. W artykule analizie poddano wybrane artykuły dotyczące problematyki szeroko pojmowanej przyrody opublikowane w roku 2020. Przyjrzano się środkom językowym, za pomocą których dokonywane jest pozytywne wartościowanie zarówno postaw proekologicznych, jak i środowiska naturalnego. Badania pokazały, jak w prosty i nienachalny, odarty z patosu sposób można przekazywać wartości ekologiczne młodemu pokoleniu.
Bibliografia
Falencka-Jabłońska M., Popularyzacja wiedzy przyrodniczej i skuteczność edukacji ekologicznej młodego pokolenia, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2017, nr 4.
[Google Scholar]
Grzmil-Tylutki H., Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków 2010.
[Google Scholar]
Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1999.
[Google Scholar]
Kwiatek A., Skiba M., Świadomość ekologiczna młodych ludzi, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie” 2017, nr 28, t. 2.
[Google Scholar]
Laskowska E., Wartościowanie w języku potocznym, Bydgoszcz 1992.
[Google Scholar]
Steciąg M., Dyskurs ekologiczny w debacie publicznej, Zielona Góra 2012.
[Google Scholar]
Strumińska-Doktór A., Dylematy wychowania XXI wieku a rozwój zrównoważony, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 2008, nr 6.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.