Reactivation of dystopia in the latest popular literature. On the sidelines of reading the novels by Margaret Atwood and Ignacy Karpowicz

   259

Authors

Keywords   

Abstract   

Dystopia seems to be one of the most popular motifs in the latest pop culture. One of the reasons for it is that political, economic, and social transformations have happened in many countries. Looming crises in many countries prove the populist politicians take over to start a revolution to change people’s lives and make their nations powerful again. Their point of view seems to be very radical and dangerous. Rapid change from multicultural society into patriarchal society shows that many people are marginalised. Atwood’s and Karpowicz’s novels show countries after transformation where violence and terror is a major rule to control citizens’ lives. Regime breaks the significant laws, and as a result of it, many minorities are discriminated. Their existence is worthless for many reasons. What is more, rebellious citizens are eliminated from society. Both novels reveal dangers that once imposed upon the society by the ultranationalist governments may lead to yet another war.

Views Count   

2024

Download data is not yet available.

Author Biography   

Dariusz Piechota, University of Białystok

Doctor of Humanities. His research interests include literature of the second half of the 19th century, ecocriticism, contemporary popular culture, gender studies and animal studies. Author of numerous publications in collective books and magazines (including "Maska", "Czas Kultury", "Fragile", "Nasza Rota").

References   

LITERATURA CYTOWANA

Literatura podmiotu

Atwood M., Opowieść podręcznej, przeł. Z. Uhrynowska-Hanasz, Warszawa 2017.
[Google Scholar]

Karpowicz I., Prawda, [w:] I. Karpowicz, Miłość, Kraków 2017.
[Google Scholar]

Literatura przedmiotu

Bernacki M., Antyutopia (utopia negatywna, dystopia), [w:] M. Bernacki, M. Pawlus, Słownik gatunków literackich, Bielsko-Biała 2004.
[Google Scholar]

Bilczewski T., Nowa komparatystyka. Lektura i komunikacja, [w:] Polonistyka bez granic, t. I: Wiedza o literaturze i kulturze, red. R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz, Kraków 2010.
[Google Scholar]

Ciarcińska K., „Opowieść podręcznej” Margaret Atwood. Antyutopia czy realna recepta na piekło kobiet?, [w:] Utopie, antyutopie, dystopie, red. I. Barwicka-Tylek, P. Eckhardt, M. Guzy, Kraków 2017.
[Google Scholar]

Czapliński P., Ironia i absolut, [7591-ironia-i-absolut.html] (dostęp: 12.04.2020).
[Google Scholar]

Engelking W., Margaret Atwood kontra #metoo, „Newsweek” 2020, nr 9.
[Google Scholar]

Gajek M., Cyfrowe pole bitwy, „Newsweek. Tajemnice Przyszłości” 2019, nr 1.
[Google Scholar]

Głażewski M., Dystopia albo ontologia Zło-bytu, „Przegląd Pedagogiczny” 2010, nr 1.
[Google Scholar]

Głowiński M., Zła mowa. Jak nie dać się propagandzie, Warszawa 2016.
[Google Scholar]

Gwozdowska A., Antyaborcyjna krucjata Trumpa, „Wprost” 2019, nr 23.
[Google Scholar]

Harrari Y.N., 21 lekcji na XXI wiek, przeł. M. Romanek, Kraków 2018.
[Google Scholar]

Kim R., Kto siał wiatr, „Newsweek” 2019, nr 31.
[Google Scholar]

Kyzioł A., Nie tylko ofiary, „Polityka” 2020, nr 8.
[Google Scholar]

Michalski C., Opowieść podręcznej po polsku, „Krytyka Polityczna”, 18.12.2013, [opowiesc-podrecznej-po-polsku].
[Google Scholar]

Milewski P., Krew na rękach prezydenta, „Newsweek” 2019, nr 33.
[Google Scholar]

Nogaś M., Faszyzm znowu tu jest, „Książki. Magazyn do Czytania” 2018, nr 2.
[Google Scholar]

Oramus D., O pomieszaniu gatunków. Science fiction a postmodernizm, Warszawa 2010.
[Google Scholar]

Pawlicka A., Kogo Polacy nie lubią najbardziej?, „Newsweek” 2019, nr 12.
[Google Scholar]

Pułka L., Antyutopia, [w:] Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 2006.
[Google Scholar]

Remak H., Literatura porównawcza – jej definicje i funkcja, [w:] Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. H. Janaszek-Ivaničkova, Warszawa 1997.
[Google Scholar]

Riemen R., Wieczny powrót faszyzmu, przeł. A. Oczko, Kraków 2014.
[Google Scholar]

Sargent L.T., The Three Faces of Utopianism. Revisited, „Utopian Studies” 1994, nr 5.
[Google Scholar]

Siedlecka E., Naklejka z ideologią, „Polityka” 2019, nr 31.
[Google Scholar]

Smuszkiewicz A., Dystopia, [w:] A. Niewiadomski, A. Smuszkiewicz, Leksykon polskiej literatury fantastycznej, Poznań 1990.
[Google Scholar]

Szacki J., Spotkania z utopią, Warszawa 2000.
[Google Scholar]

Tokarska-Bakir J., Nierozgarnięci, „Książki. Magazyn do Czytania” 2011, nr 1.
[Google Scholar]

Wanat E., Białystok – polskie Stonewall, „Wprost” 2019, nr 31.
[Google Scholar]

Wichowicz A., Her-story. Opowieść podręcznej, [her-story-opowiesc-podrecznej].
[Google Scholar]

Wilk E., Bluzg, „Polityka” 2019, nr 31.
[Google Scholar]

Wójcik Ł., Rok nie prorok, „Polityka” 2019, nr 23.
[Google Scholar]

Zając A., Pismo, ciało, afekt. O „Miłości” Ignacego Karpowicza, [pismo-cialo-afekt-o-milosci-ignacego-karpowicza] [Google Scholar]

[7,127763,23041463,zatrzymana-rewolucja-czy-akcja-metoo-faktycznie-poszla-za.html]

[bkhdf31]

Preview   

Published

2020-12-13

How to Cite

Piechota, D. “Reactivation of Dystopia in the Latest Popular Literature. On the Sidelines of Reading the Novels by Margaret Atwood and Ignacy Karpowicz”. Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, vol. 6, Dec. 2020, pp. 85-100, doi:10.34768/fp2020a5.

Print ISSN

2450-3584