Time, Memory, Death – Vladimir Nabokov’s aesthetical-philosophical triade

   103

Authors

Keywords   

Abstract   

This article focuses on three decisive aspects of Vladimir Nabokov’s thoughts and works: memory, time and death. The introductory section gives a general sketch of the temporal problematics connected with literary art; subsequently, ones delves into concrete examples from the novels, essays and statements of Nabokov so as to demonstrate the very specific aesthetic/philosophic approach to the nature of time and consciousness which can be observed in the selected texts. The working hypothesis, which is ultimately confirmed by the majority of Nabokov’s texts, is the following: memory, understood as a form of imagination, is one of the most creative aspects of human consciousness, as it allows one to contradict both death and time.

Views Count   

2024

Download data is not yet available.

Author Biography   

Andrey Kotin, University of Zielona Góra

Born in 1985 in Moscow, he completed his MA studies at the University of Zielona Góra (his MA thesis described the development of the protagonists of Hermann Hesse's novels and the reception of the writer's work in Russia). He defended his doctorate at the Adam Mickiewicz University in Poznań (his doctoral thesis was devoted to the narratological aspects of the outsider figure in German and Russian literature). The doctoral dissertation was published by the German academic publishing house SVH in 2012 under the title Literarischer Außenseiter in der deutschen und russischen Prosa: Narratologische Studien. He is also the author of the poetry collection Motyle w motelu (Pro Libris 2012) and the novel Człowiek wyrazu (Człowiek zmiany, Warsaw Publishing Company 2012) and the laureate of numerous author's song reviews.

References   

LITERATURA CYTOWANA

Assmann A., Der lange Schatten der Vergangenheit: Erinnerungskultur und Geschichtspolitik, München 2006.
[Google Scholar]

Assmann A., Między historią a pamięcią. Antologia, przeł. Z. Dziewanowska-Stefańczyk, J. Górny, J. Kalicka, A. Konarzewska, K. Kończal, P. Pieńkowska-Wiederkehr, K. Sidowska i A. Teperek, Warszawa 2013.
[Google Scholar]

Boyd B., Nabokov’s „Ada”. The Place of Consciousness, New York 2002.
[Google Scholar]

Davydov S., Teksty­Matreski Vladimira Nabokova, München 1982.
[Google Scholar]

Engelking L., Chwyt metafizyczny. Vladimir Nabokov – estetyka z sankcją wyższej rzeczywistości, Łódź 2011.
[Google Scholar]

Hüllen C., Der Tod im Werk Vladimir Nabokovs. Terra incognita, München 1990.
[Google Scholar]

Kant I., Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka, przeł. A. Banaszkiewicz, Kraków 2005.
[Google Scholar]

McGowan T., Geneza filmu atemporalnego, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 86 (przeł. T. Rutkowska).
[Google Scholar]

Nabokov V., Ada albo żar. Kronika rodzinna, przeł. L. Engelking, Warszawa 2009.
[Google Scholar]

Nabokov V., Bend Sinister, New York 1990.
[Google Scholar]

Nabokov V., Dar, przeł. E. Siemaszkiewicz, Warszawa 1995.
[Google Scholar]

Nabokov V., Maszeńka, przeł. E. Siemaszkiewicz, Warszawa 2004.
[Google Scholar]

Nabokov V., Nieprawe godło, przeł. M. Kłobukowski, Warszawa 2006.
[Google Scholar]

Nabokov V., Pamięci, przemów. Autobiografia raz jeszcze, przeł. A. Kołyszko, Warszawa 2004.
[Google Scholar]

Nabokov V., Własnym zdaniem, przeł. M. Szczubiałka, Warszawa 2016.
[Google Scholar]

Nabokov V., Wykłady o literaturze, przeł. Z. Batko, Warszawa 2000.
[Google Scholar]

Nabokov V., Z nieprawej strony, przeł. R. Śmietana, Kraków 1995.
[Google Scholar]

Nabokov V., Zaproszenie na egzekucję, przeł. L. Engelking, Warszawa 2014.
[Google Scholar]

Piatigorski A., Чуть­чутьофилософииВладимираНабокова (Trochę o filozofii Vladimira Nabo­kova), [.Pitzer] A., Ukryta historia Vladimira Nabokova, przeł. W. Górnaś, Warszawa 2015.
[Google Scholar]

Schlegel A.W., Über dramatische Kunst und Literatur, [w:] A.W. Schlegel, Kritische Schriften und Briefe, wyd. E. Lohner, Stuttgart 1966.
[Google Scholar]

Preview   

Published

2019-12-19

How to Cite

Kotin, A. “Time, Memory, Death – Vladimir Nabokov’s Aesthetical-Philosophical Triade”. Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, vol. 5, Dec. 2019, pp. 85-97, doi:10.34768/fp2019a6.

Print ISSN

2450-3584