The real lives of Vladimir Nabokov. Three (auto)biographies of an author
Keywords
Abstract
The title of the article refers to Nabokov’s first English-language novel The Real Life of Sebastian Knight, with a narrator who follows the trail of his recently deceased half-brother, an outstanding writer, to realize finally the futility of searching for objective truth about the artist and the human person in general. In addition to the mentioned text, the subject of analysis will also be Nabokov’s last completed novel Look at the Harlequins!, in which the author’s life and work are revealed in the distorting mirror of literary fiction, and his autobiography Speak, Memory, that can be seen as a kind of a “camouflaged” novel.
References
Appel A. Jr., „Ada” Described, [w:] Nabokov: Criticism, Reminiscences, Translations, and Tributes, red. A. Appel Jr., Evanston 1970.
[Google Scholar]
Awierin B. (Аверин, Борис), Дар Мнемозины. Романы Набокова в контексте русской автобиографической традиции [Dar Mnemosyny. Powieści Nabokova w kontekście rosyjskiej tradycji autobiograficznej], Sankt-Petersburg 2018.
[Google Scholar]
Babikow A. (Андрей Бабиков), Последний роман повествователя [Ostatnia powieść narrator], [w:] V. Nabokov (Владимир Набоков), Взгляни на арлекинов! [Spójrz na arlekiny!], Sankt-Petersburg 2014.
[Google Scholar]
Barabtarlo G. (Геннадий Барабтарло), Сочинение Набокова [Tworzenie Nabokova], Moskwa 2011.
[Google Scholar]
Boyd B., Vladimir Nabokov. Die amerikanischen Jahre 1940-1977, przeł. z niem. H. Wolf, U. Locke-Groß, Reinbek bei Hamburg 2005.
[Google Scholar]
Czermińska M., Autobiografia i powieść, Gdańsk 1987.
[Google Scholar]
Dear Bunny, Dear Volodya. The Nabokov – Wilson Letters, 1940-1971, red. S. Karlinsky, Berkeley 2001.
[Google Scholar]
Dilthey W., Das Erlebnis und die Dichtung, Leipzig–Berlin 1921.
[Google Scholar]
Hopfinger M., Propozycje do nowej syntezy. Literatura bez fikcji między sztuką a codziennością, [w:] M. Hopfinger, Z. Ziątek, T. Żukowski, Literatura bez fikcji między sztuką a codziennością – w stronę nowej syntezy (3), Warszawa 2018.
[Google Scholar]
Engelking L., Posłowie, [w:] V. Nabokov, Prawdziwe życie Sebastiana Knighta, przeł. z ang. M. Kłobukowski, Warszawa 2003.
[Google Scholar]
Engelking L., Posłowie, [w:] V. Nabokov, Patrz na te arlekiny!, przeł. z ang. A. Kołyszko, Warszawa 2005.
[Google Scholar]
Nabokov V. (В. Набоков), Память, говори (Pamięci, przemów), Sankt-Petersburg 2004.
[Google Scholar]
Nabokov V., Ada albo Żar. Kronika rodzinna, przeł. L. Engelking, Warszawa 2009.
[Google Scholar]
Nabokov V., Dar, przeł. E. Siemaszkiewicz, Warszawa 1995.
[Google Scholar]
Nabokov V., Obrona Łużyna, przeł. E. Siemaszkiewicz, Warszawa 2005.
[Google Scholar]
Nabokov V., Pamięci, przemów, przeł. A. Kołyszko, Warszawa 2004.
[Google Scholar]
Nabokov V., Patrz na te arlekiny!, przeł. z ang. A. Kołyszko, Warszawa 2005.
[Google Scholar]
Nabokov V., Prawdziwe życie Sebastiana Knighta, przeł. z ang. M. Kłobukowski, Warszawa 2003.
[Google Scholar]
Nabokov V., Wykłady o literaturze, przeł. Z. Batko, Warszawa 2000.
[Google Scholar]
Sedakowa O. (Ольга Седакова), И жизни новизна. Об искусстве, вере и обществе [I życie, nowe wciąż. O sztuce, wierze i społeczeństwie], Moskwa 2022.
[Google Scholar]
[naukowy.html].
[Google Scholar]
[kann-erinnern-frieden-schaffen-RUATVMSXNEGRVKUEYY4OLE]
OJGI.html.
[Google Scholar]
[myishlenie-i-nablyudenie-3].
[Google Scholar]
[nabokova-predislovie-k-sborniku-stihi.htm].
[Google Scholar]
[ego-smert-i-ego-molodost.htm].
[Google Scholar]
[drugie-berega-14.htm].
[Google Scholar]
Preview
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
Copyright & License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyrights (a). In principle, authors who are not employed by the University of Zielona Góra retain the copyright, including publishing rights to the articles, without restrictions.
Copyrights (b). In principle, authors who are employed by the University of Zielona Góra, do not retain the copyright, including publishing rights to the articles. In such cases the copyright holder is the University of Zielona Góra.