About the theatre audience. Soulmate. Of the playwrighter’s memories [Siostrzana dusza. Z pamiętników dramaturga] by Władysław Sabowski
Keywords
Abstract
Published in the fourth issue of “The Music and Theatre Echoes” [„Echa Muzyczne i Teatralne”] (1886) text entitled Soulmate. Of the playwrighter’s memories by Władysław Sabowski concerns artistic themes. The text refers to the polemics held in the magazine about the role and tasks of the theatre audience i.a. articles Our audience by Stanisław Koźmian or Yet about “Our audience” by Edward Lubowski. The work’s message speaks of the nonexistence of ideal recipients of art, deciphering the senses and symbolic meanings hidden in the work. To formulate them the author evokes Aleksander Fredro’s comedy Recluses and a poet [Odludki i poeta] and the story by Tomasz Teodor Jeż Soulmates [Siostrzane dusze].
References
LITERATURA CYTOWANA
Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. 13: Literatura pozytywizmu i Młodej Polski (hasła ogólne, hasła osobowe A-F), oprac. zespół pod kier. Z. Szweykowskiego, J. Maciejewskiego, Warszawa 1978.
[Google Scholar]
Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. 15: Literatura pozytywizmu i Młodej Polski (hasła osobowe M-Ś), oprac. zespół pod kier. Z. Szweykowskiego, J. Maciejewskiego, Warszawa 1978.
[Google Scholar]
Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. 7: Romantyzm (hasła ogólne i rzeczowe, hasła osobowe A-J), oprac. zespół pod kier. I. Śliwińskiej, S. Stupkiewicza, Warszawa 1968.
[Google Scholar]
Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. 8: Romantyzm (hasła osobowe K-O), oprac. zespół pod kier. I. Śliwińskiej, S. Stupkiewicza, Warszawa 1978.
[Google Scholar]
Echo Muzyczne 1877-1882, Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne 1883-1907, oprac. W. Poźniak, Kraków 1965.
[Google Scholar]
Fredro A., Pisma wszystkie, wyd. kryt. oprac. S. Pigoń, wstępem poprzedził K. Wyka, t. 2: Komedie, Seria I: Intryga na prędce, Nowy Don Kiszot, Cudzoziemszczyzna, Pierwsza lepsza, Odludki i poeta, Warszawa 1955.
[Google Scholar]
Głowiński M., Prace wybrane, t. 1: Powieść młodopolska. Studium z poetyki historycznej, Kraków 1997.
[Google Scholar]
Głowiński M., O powieści w pierwszej osobie, [w:] M. Głowiński, Prace wybrane, t. 2: Narracje literackie i nieliterackie, Kraków 1997.
[Google Scholar]
Grun B., Dzieje operetki, przeł. M. Kurecka, Kraków 1974.
[Google Scholar]
Jeż T. T., Siostrzane dusze. Powieść. Dodatek powieściowy „Gońca Wielkopolskiego”, Poznań 1901.
[Google Scholar]
Kaszewski K., Nasze współczesne dramatopisarstwo, „Echo Muzyczne i Teatralne” 1883, nr 2-5.
[Google Scholar]
Koźmian S., Nasza publiczność, „Echo Muzyczne i Teatralne” 1883, nr 1, [przedruk w:] S. Koźmian, Teatr. Wybór pism, t. 1, Kraków 1959.
[Google Scholar]
Kuligowska A., Teatr łódzki w latach 1863-1888, [w:] Dzieje teatru polskiego, red. T. Sivert, t. 3: Teatr polski od 1863 roku do schyłku XIX wieku, Warszawa 1982.
[Google Scholar]
Lubowski E., Jeszcze o „Naszej publiczności”, „Echo Muzyczne i Teatralne” 1883, nr 4-5.
[Google Scholar]
Martuszewska A., Pozytywistyczne parabole, Gdańsk 1997.
[Google Scholar]
Obsulewicz B. K., O „Echach muzycznych” Bolesława Prusa, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego. Adama Mickiewicza” 2013 R. VI (XLVIII).
[Google Scholar]
Otwarcie sezonu, „Echo Muzyczne i Teatralne” 1883, nr 1.
[Google Scholar]
Owczarz E., Nieosiągalna całość. Szkice o powieści polskiej XIX wieku. Józef Ignacy Kraszewski – Ludwik Sztyrmer – Henryk Sienkiewicz, Toruń 2009.
[Google Scholar]
Poklewska K., Aleksander Fredro, Warszawa 1977.
[Google Scholar]
Ratuszna H., „Błysk obrazu” – z zagadnień krótkich form narracyjnych w literaturze Młodej Polski, Toruń 2009.
[Google Scholar]
[Sabowski Władysław] Skiba Wołody, Siostrzana dusza. Z pamiętników dramaturga, „Echo Muzyczne i Teatralne” 1884, nr 40.
[Google Scholar]
Sivert T., Teatry warszawskie w latach 1865-1890, [w:] Dzieje teatru polskiego, red. T. Sivert, t. 3: Teatr polski od 1863 roku do schyłku XIX wieku, Warszawa 1982.
[Google Scholar]
Sobieraj T., Od pełni życia ku ascezie ducha, czyli artyzm „obłaskawiony”. Konwencje drugorzędnej powieści o artyście w okresie pozytywizmu (na przykładzie „Żony artysty” Stanisława Grudzińskiego), [w:] Z problemów prozy – powieść o artyście, red. W. Gutowski, E. Owczarz, Toruń 2006.
[Google Scholar]
Strumph-Wojtkiewicz S., Burzliwe dzieje T. T. Jeża. Z pamiętnika, pism i listów wybrał i oprac. S. Strumph-Wojtkiewicz, Warszawa 1961.
[Google Scholar]
Wypych-Gawrońska A., Lwowski teatr operowy i operetkowy w latach 1872-1918, Kraków 1999.
[Google Scholar]
Z problemów prozy – powieść o artyście, red. W. Gutowski, E. Owczarz, Toruń 2006.
[Google Scholar]
[Zaleski W.] W… z Oleska, Kronika teatru polskiego we Lwowie (rec. z Odludków i poety), „Rozmaitości” 1827, nr 5.
[Google Scholar]
[Zawadzki B.] Br. Z., W przeddzień otwarcia teatru, „Echo Muzyczne i Teatralne” 1883/84, nr 15.
[Google Scholar]
Żeleński (Boy) T., „Odludki i poeta”. Pokaz „Warsztatu Teatralnego” w Teatrze Narodowym w Warszawie, 1939, [w:] T. Żeleński (Boy), Pisma, Seria pierwsza, t. V: Obrachunki fredrowskie, Warszawa 1956.
[Google Scholar]
Preview
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
Copyright & License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyrights (a). In principle, authors who are not employed by the University of Zielona Góra retain the copyright, including publishing rights to the articles, without restrictions.
Copyrights (b). In principle, authors who are employed by the University of Zielona Góra, do not retain the copyright, including publishing rights to the articles. In such cases the copyright holder is the University of Zielona Góra.