Walerian Borowczyk as a surrealist documentary filmmaker
Keywords
Abstract
Famous film critic André Bazin classified a distinction between “those directors who put their faith in the image and those who put their faith in reality”. The documentary output of Walerian Borowczyk, best known for his animated and feature films, seems difficult to fit into any of these categories. The author of this article analyses Borowczyk’s films as Diptych (Diptyque, 1967), A Private Collection (Une collection particulière, 1973), Letter from Paris (Brief von Paris, 1976) and The Greatest Love of All Times (L’amour – monstre de tous les temps, 1977). Those pictures are rare examples of surrealist ideas incorporated into documentary cinema.
References
Bazin A., Film i rzeczywistość, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963.
[Google Scholar]
Bird D., 18 March 2018: Walerian Borowczyk: Documentaries, [documentaries].
[Google Scholar]
Bird D., Duch Goto, przeł. K. Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53.
[Google Scholar]
Borowczyk W., Kino nie jest sztuką zespołową, rozm. M. Delahaye, S. Pierre, J. Rivette, oprac. i przeł. W. Chyła i W. Michera, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18-20.
[Google Scholar]
Giżycki M., Kunstkamera Borowczyka, „Kino” 2013, nr 6.
[Google Scholar]
Hendrykowska M., Iluzjonista, „Film” 1997, nr 4.
[Google Scholar]
Hendrykowski M., Gatunki filmowe (22) – Symfonia miasta, „Film” 1998, nr 12.
[Google Scholar]
Janicka K., Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985.
[Google Scholar]
Kowalski T., Ludzie, którzy chcą wrócić do Mélièsa, „Film” 1957, nr 51.
[Google Scholar]
„List z Paryża” Borowczyka od 10 maja na MUBI, [list-z-paryza-borowczyka-od-10-maja-na-mubi].
[Google Scholar]
Maiorino A., “Letter from Paris” di Walerian Borowczyk: il corpo elettrico di Parigi, [letter-from-paris-di-walerian-borowczyk-su-mubi.html].
[Google Scholar]
Mikurda K., Boro: Escape Artist, [w:] Boro, l’île d’amour, red. K. Kuc, K. Mikurda i M. Oleszczyk, New York-Oxford 2020.
[Google Scholar]
Porębski M., Uwagi o genezie twórczości filmowej Borowczyka i Lenicy, „Kwartalnik Filmowy” 1964, nr 4.
[Google Scholar]
Surrealizm. Teoria i praktyka literacka, wyb. i przeł. A. Ważyk, Warszawa 1973.
[Google Scholar]
Preview
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
Copyright & License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyrights (a). In principle, authors who are not employed by the University of Zielona Góra retain the copyright, including publishing rights to the articles, without restrictions.
Copyrights (b). In principle, authors who are employed by the University of Zielona Góra, do not retain the copyright, including publishing rights to the articles. In such cases the copyright holder is the University of Zielona Góra.