Teaching in the pedeutological tradition – thinking patterns

   79

Authors

Keywords   

Abstract   

The article presents the origin of the teaching profession and the change in thinking about this occupation. The test describes a few theoretical approaches to the teacher as a tutor in the pedeu­tological thought: psychological approach, which demonstrates the personal and moral qualities of the teacher; competence approach focused on the teacher’s skills, duties and qualifications; and personalistic approach presenting the teacher as an artist who creates the masterpiece of education.

Views Count   

2024

Download data is not yet available.

Author Biography   

Edyta Bartkowiak, University of Zielona Góra

Doctor of humanities in the field of pedagogy. She specializes in the history of education and care. Her particular area of interest is the history of caring for children deprived of the opportunity to be brought up in a family, excluded and unwanted, with particular emphasis on the activity of the Catholic Church in this field. Her scientific achievements also include publications on the theory and philosophy of education.

References   

Baley S., Psychologia wychowawcza w zarysie, Warszawa 1967.
[Google Scholar]

Banach C., Pedeutologia, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. U. Śmietana, t. IV, Warszawa 2005.
[Google Scholar]

Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.
[Google Scholar]

Czy mądrości i cnoty można się nauczyć?, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]

Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, Warszawa 1948.
[Google Scholar]

Dąbrowski Z., Kulpiński F., Pedagogika opiekuńcza. Historia, teoria, terminologia, Olsztyn 2000.
[Google Scholar]

Diesterweg F.A., Przewodnik dla kształcenia nauczycieli niemieckich, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1997.
[Google Scholar]

Działalność nauczycielska Sokratesa, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]

Estkowski E., Wybór pism pedagogicznych, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1997.
[Google Scholar]

Grzybowski R., Dziedzictwo edukacyjne przeszłości: balast czy skarbnica wzorów?, [w:] Przełomy edu­kacyjne. Dziedzictwo polskiej teorii i praktyki, red. W. Szulakiewicz, Toruń 2011.
[Google Scholar]

Holajda D.K., Kodeks etyczny nauczyciela – przegląd stanowisk, [w:] Etyka nauczyciela, red. M. Bajan, S.J. Żurek, Lublin 2011.
[Google Scholar]

Jeleńska L., Sztuka wychowania, Warszawa 1930.
[Google Scholar]

Kukuła E., Ideał arete w piśmiennictwie okresu archaicznego, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2002, nr 1.
[Google Scholar]

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
[Google Scholar]

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2012.
[Google Scholar]

Kwintylian M.F., Kształcenie mówcy, [w:] Paideia starożytnej Grecji i Rzymu, red. A. Murzyn, Kraków 2011.
[Google Scholar]

Modrzewski A.F., O poprawie Rzeczypospolitej, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]

Mysłakowski Z., Co to jest talent pedagogiczny?, [w:] W. Okoń, Osobowość nauczyciela, Warszawa 1959.
[Google Scholar]

Nowosad I., Nauczyciel – wychowawca czasów polskich przełomów, Kraków 2001.
[Google Scholar]

Okoń W., Rzecz o edukacji nauczycieli, Warszawa 1991.
[Google Scholar]

Orczyk A., Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008.
[Google Scholar]

Paideia starożytnej Grecji i Rzymu, red. A. Murzyn, Kraków 2011.
[Google Scholar]

Rowid H., Szkoła twórcza, Kraków 1931.
[Google Scholar]

Szempruch J., Pedeutologia, Kraków 2013.
[Google Scholar]

Trentowski B., Chowanna, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1997.
[Google Scholar]

Vives J.L., O podawaniu umiejętności, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]

Węgierski Z., Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006.
[Google Scholar]

Wołoszyn S., Nauczyciel – przegląd historycznych funkcji, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993.
[Google Scholar]

Preview   

Published

2022-12-22

How to Cite

Bartkowiak, E. “Teaching in the Pedeutological Tradition – Thinking Patterns”. Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, vol. 8, Dec. 2022, pp. 103-22, doi:10.34768/fp2022a6.

Print ISSN

2450-3584