Teaching in the pedeutological tradition – thinking patterns
Keywords
Abstract
The article presents the origin of the teaching profession and the change in thinking about this occupation. The test describes a few theoretical approaches to the teacher as a tutor in the pedeutological thought: psychological approach, which demonstrates the personal and moral qualities of the teacher; competence approach focused on the teacher’s skills, duties and qualifications; and personalistic approach presenting the teacher as an artist who creates the masterpiece of education.
References
Baley S., Psychologia wychowawcza w zarysie, Warszawa 1967.
[Google Scholar]
Banach C., Pedeutologia, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. U. Śmietana, t. IV, Warszawa 2005.
[Google Scholar]
Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.
[Google Scholar]
Czy mądrości i cnoty można się nauczyć?, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]
Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, Warszawa 1948.
[Google Scholar]
Dąbrowski Z., Kulpiński F., Pedagogika opiekuńcza. Historia, teoria, terminologia, Olsztyn 2000.
[Google Scholar]
Diesterweg F.A., Przewodnik dla kształcenia nauczycieli niemieckich, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1997.
[Google Scholar]
Działalność nauczycielska Sokratesa, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]
Estkowski E., Wybór pism pedagogicznych, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1997.
[Google Scholar]
Grzybowski R., Dziedzictwo edukacyjne przeszłości: balast czy skarbnica wzorów?, [w:] Przełomy edukacyjne. Dziedzictwo polskiej teorii i praktyki, red. W. Szulakiewicz, Toruń 2011.
[Google Scholar]
Holajda D.K., Kodeks etyczny nauczyciela – przegląd stanowisk, [w:] Etyka nauczyciela, red. M. Bajan, S.J. Żurek, Lublin 2011.
[Google Scholar]
Jeleńska L., Sztuka wychowania, Warszawa 1930.
[Google Scholar]
Kukuła E., Ideał arete w piśmiennictwie okresu archaicznego, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2002, nr 1.
[Google Scholar]
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
[Google Scholar]
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2012.
[Google Scholar]
Kwintylian M.F., Kształcenie mówcy, [w:] Paideia starożytnej Grecji i Rzymu, red. A. Murzyn, Kraków 2011.
[Google Scholar]
Modrzewski A.F., O poprawie Rzeczypospolitej, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]
Mysłakowski Z., Co to jest talent pedagogiczny?, [w:] W. Okoń, Osobowość nauczyciela, Warszawa 1959.
[Google Scholar]
Nowosad I., Nauczyciel – wychowawca czasów polskich przełomów, Kraków 2001.
[Google Scholar]
Okoń W., Rzecz o edukacji nauczycieli, Warszawa 1991.
[Google Scholar]
Orczyk A., Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008.
[Google Scholar]
Paideia starożytnej Grecji i Rzymu, red. A. Murzyn, Kraków 2011.
[Google Scholar]
Rowid H., Szkoła twórcza, Kraków 1931.
[Google Scholar]
Szempruch J., Pedeutologia, Kraków 2013.
[Google Scholar]
Trentowski B., Chowanna, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1997.
[Google Scholar]
Vives J.L., O podawaniu umiejętności, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]
Węgierski Z., Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006.
[Google Scholar]
Wołoszyn S., Nauczyciel – przegląd historycznych funkcji, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993.
[Google Scholar]
Preview
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
Copyright & License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyrights (a). In principle, authors who are not employed by the University of Zielona Góra retain the copyright, including publishing rights to the articles, without restrictions.
Copyrights (b). In principle, authors who are employed by the University of Zielona Góra, do not retain the copyright, including publishing rights to the articles. In such cases the copyright holder is the University of Zielona Góra.