How does a Polish home look like? Cultural address in Polish contemporary literature from a glottodidactic perspective

   56

Authors

Keywords   

Abstract   

The article aims to present the advantages of teaching Polish as a foreign/second language through cultural texts, especially contemporary literature (the study quotes excerpts from such books as Bezmatek [No-mother] by Mira Marcinów, Rozdeptałem czarnego kota przez przypadek [I’ve trampled a black cat accidentely] by Filip Zawada, Prymityw. Epopeja narodowa [Primitive. National epic] by Marcin Kołodziejczyk). The article suggests how we can talk about the Polish domestic space and urban landscape (apartment, house, region) through literary texts. Teaching through literature is an excellent method of conveying knowledge about language and reality, social landscape and culture. According to the author of this article, literature is an essential element in the glottodidactic process.

Views Count   

2024

Download data is not yet available.

Author Biography   

Monika Válková Maciejewska, Adam Mickiewicz University in Poznań

Doctor of humanities in the field of literary studies, graduate of Polish studies at the Adam Mickiewicz University in Poznań and doctoral studies at the University of Adam Mickiewicz University in Poznań. Masaryk in Brno, Czech Republic. Since 2007, she has been continuously working as a lecturer, teacher, and trainer of Polish as a foreign language (Czech Republic, Ukraine, Serbia, Greece, Poznań). Co-author of the volume Literature and Glottodidactics in Practice. Literary text in teaching Polish as a foreign language (Poznań 2018).

References   

Czapliński P., Powrót centrali: literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007.
[Google Scholar]

Czerkies T., Literackie lustro kultury, Kraków 2019.
[Google Scholar]

Garncarek P., Adres kulturowy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021.
[Google Scholar]

Jakubowski P., Pułapki tożsamości. Między narracją a literaturą, Kraków 2016.
[Google Scholar]

Kołodziejczyk M., Prymityw. Epopeja narodowa. Powieść, Warszawa 2018.
[Google Scholar]

Koziołek R., Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec 2016.
[Google Scholar]

Literatura i glottodydaktyka w praktyce. Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. A. Kwiatkowska, M. Válková Maciejewska, Poznań 2018.
[Google Scholar]

Marcinów M., Bezmatek, Wołowiec 2020.
[Google Scholar]

Mrozowska H., Tekst literacki jako strategia dydaktyczna w nauce języka obcego, „Języki Obce w Szkole” 2001, nr 3, s. 24-30.
[Google Scholar]

Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016.
[Google Scholar]

Próchniak W., Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin 2012.
[Google Scholar]

Válková Maciejewska M., Czy literatura XXI wieku kultywuje narodowe tradycje? Polska i Polacy w najnowszej prozie polskiej, [w:] Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje, red. W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn, Lublin 2016.
[Google Scholar]

Válková Maciejewska M., Obcokrajowiec w literaturze, literatura dla obcokrajowca. Jak Olga Tokarczuk i Zygmunt Miłoszewski zachęcają do uczenia (się) języka polskiego (i czytania!), [obcokrajowiec-w-literaturze-literatura-dla-obcokrajowca-jak-olga-tokarczuk-i-zygmunt-miloszewski-za].
[Google Scholar]

Válková Maciejewska M., Tradycja bliska czy już daleka? Wita Szostaka uwikłanie w obrzędowość („Chochoły”), [w:] Literackie obrazy kultury, red. J. Zych, Warszawa 2020.
[Google Scholar]

Wawiłow D., Kiedy byłam mała, [w:] Poczytaj mi, mamo. Księga druga, Warszawa 2011.
[Google Scholar]

Zarzycka G., Glottokulturoznawstwo (także polonistyczne) jako jeszcze jedna subdziedzina naukowa glottodydaktyki, [w:] Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021.
[Google Scholar]

Zawada F., Rozdeptałem czarnego kota przez przypadek, Kraków 2019.
[Google Scholar]

Zieniewicz A., Nauczanie kultury i pragnienie opowieści, [w:] Literackie obrazy kultury, red. J. Zych, Warszawa 2020.
[Google Scholar]

Zych J., Najnowsze polskie powieści jako źródło wiedzy o życiu codziennym współczesnych Polaków, [w:] Literackie obrazy kultury, red. J. Zych, Warszawa 2020.
[Google Scholar]

Preview   

Published

2022-12-22

How to Cite

Válková Maciejewska, M. “How Does a Polish Home Look Like? Cultural Address in Polish Contemporary Literature from a Glottodidactic Perspective”. Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, vol. 8, Dec. 2022, pp. 49-59, doi:10.34768/fp2022a3.

Print ISSN

2450-3584