To language through literature, to literature through language – about the correlated method in teaching heritage language learners

   212

Authors

Keywords   

Abstract   

The heritage language and the mother tongue as school subjects are not the same. Therefore, they require a different approach; namely, in the case of teaching the heritage language, it is necessary to focus more on the language itself than on the historical and literary education of pupils. In the paper, we recommend to teachers Polish as a heritage language the correlated method based on teaching language through literature and literature through language. In this method, learners thoroughly develop their skills and competencies using an integrated approach. Moreover, they have multiple and varied contacts with the literary and educational variety of Polish.

Views Count   

2024

Download data is not yet available.

Author Biographies   

Ewa Lipińska, Jagiellonian University in Kraków

Ph.D. humanities in the field of linguistics, professor at the Institute of Polish Glottodidactics at Jagiellonian University. Her research interests include the Polish diaspora (including the adaptation processes of emigrants and immigrants, issues related to ethnic identification, bilingualism, and Polish education), and the teaching of Polish as a foreign and inherited language, in particular teaching writing. She devoted many articles and monographs to these matters, e.g., Mother tongue, foreign language, second language (2003), Polishness in Australia (2013), and (as co-author) ABC methodology of teaching Polish as a foreign language (2005), Between mother tongue and foreign language (2012), and Integrating linguistic competences in glottodidactics (2013). She is also the author of numerous textbooks for teaching Polish as a foreign language.

Anna Seretny, Jagiellonian University in Kraków

Ph.D. humanities in the field of linguistics, professor at the Institute of Polish Glottodidactics at Jagiellonian University. Author of the monograph: Lexical competence of learners of Polish as a foreign language in the light of quantitative research (2011), Vocabulary in Language Teaching The world of words on the example of Polish as a foreign language (2015), textbooks, and numerous articles in the field of Polish language glottodidactics In her research, she deals with the lexical competence of Polish language learners as well as the didactics of the inherited language. Her recent interests focus on educational Polish, the specificity of this language variety, and its properties.

References   

Lipińska E., Dwujęzyczność kognitywna, „LingVaria” 2015, nr 2 (20).
[Google Scholar]

Lipińska E., Jeden język, wiele aspektów – o zróżnicowaniu polszczyzny w kraju i zagranicą w kontekście jej nauczania, [w:] Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy. Monografia zbiorowa, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021.
[Google Scholar]

Lipińska E., Podejście eklektyczne w nauczaniu polszczyzny za granicą na przykładzie wiersza Stanisława Barańczaka „Garden party”, „Postscriptum Polonistyczne” 2015, nr 2(16).
[Google Scholar]

Lipińska E., Seretny A., „Język odziedziczony” w szkołach polonijnych, „Głos Nauczyciela” 2012, R. XXVII, nr 1.
[Google Scholar]

Lipińska E., Seretny A., Język odziedziczony – polszczyzna pokoleń polonijnych, „Poradnik Językowy”, 2016, nr 10.
[Google Scholar]

Lipińska E., Seretny A., Między dydaktyką języka ojczystego a obcego – nauczanie języka polskiego w szkołach polonijnych w Stanach Zjednoczonych, [w:] (Nie)swój język polski. Nowe horyzonty w językoznawstwie stosowanym, red. B. Skowronek, Kraków 2012.
[Google Scholar]

Lipińska E., Seretny A., Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego w chicagowskiej diasporze polonijnej, Kraków 2012.
[Google Scholar]

Lipińska E., Seretny A., O polszczyźnie literackiej na obczyźnie, „Postscriptum Polonistyczne” 2009, 2 (4).
[Google Scholar]

Lipińska E., Seretny A., Rozwijanie kompetencji językowych na bazie tekstów kultury – o kształceniu językowo-literackim w wariancie skorelowanym, „Uczymy, jak Uczyć. Kwartalnik Metodyczny dla Nauczycieli Polonijnych” 2017, nr 1-2.
[Google Scholar]

Lipińska E., Seretny A., Z domu lub ze szkoły – grupy mieszane: uczący się zróżnicowani ze względu na sposób i kontekst opanowania języka, [w:] Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2019.
[Google Scholar]

Seretny A., Badania leksykalne w (glotto)dydaktyce polonistycznej, „Język Polski” 2018, nr 2.
[Google Scholar]

Seretny A., Czytanie ekstensywne, tekst w perspektywie glottodydaktycznej, „Postscriptum Polonistyczne” 2014, nr 3.
[Google Scholar]

Seretny A., Język szkolnej edukacji w perspektywie glottodydaktycznej – zarys problematyki, „Postscriptum Polonistyczne” 2018, nr 2.
[Google Scholar]

Seretny A., Polszczyzna jako język drugi w szkole. Wymagania leksykalne komunikacyjnej i edukacyjnej odmiany języka, „Neofilolog” 2022, nr 58/1.
[Google Scholar]

Seretny A., Polszczyzna w szkole, czyli język jako narzędzie poznania, [w:] Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy. Monografia zbiorowa, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021.
[Google Scholar]

Seretny A., Tekst literacki a nauczanie języka obcego, [w:] Literatura polska w świecie. Zagadnienia recepcji i odbioru, red. R. Cudak, Katowice 2006.
[Google Scholar]

Preview   

Published

2022-12-22

How to Cite

Lipińska, E., and A. Seretny. “To Language through Literature, to Literature through Language – about the Correlated Method in Teaching Heritage Language Learners”. Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, vol. 8, Dec. 2022, pp. 19-36, doi:10.34768/fp2022a1.

Print ISSN

2450-3584