The long life of series from the nineties of the twentieth century in recent popular culture
Keywords
Abstract
This article is devoted to analysing and interpreting popular soap operas from the 1990s, arousing nostalgia for a carefree childhood. We learn about the rich Americans’ lifestyle and older brothers’ and sisters’ idols. We discover old icons admired all over the world (angelic Crystal, demonic Alexis). From the pioneering Polish soap opera (In the Labyrinth), we learn about the realities of the late 1980s, and we observe how Warsaw and the lifestyle of some Poles have changed. Today we can talk about the phenomenon of retromania in pop culture; a new version of the Dynasty was created, and Lynch made the third season of the cult Twin Peaks. Nostalgia has intensified with returning soap operas from the 80s and 90s. We live in the digital age, when, due to the Internet, our objects and products have lost their materiality. We yearn for real things that preserve the traces of our existence.
References
Barzowski K., „Dynastia”: moda na kapitalizm, [96vy4ds].
[Google Scholar]
Boczkowska M., Opowieść transmedialna – znak naszych czasów, „Postscriptum Polonistyczne” 2014, nr 2(14).
[Google Scholar]
Czapliński P., Po co pop, „Książki. Magazyn do Czytania” 2014, nr 2 (13).
[Google Scholar]
Darska B., To nas pociąga! O serialowych antybohaterach, Gdańsk 2012.
[Google Scholar]
Hopfinger M., Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010.
[Google Scholar]
Kisielewska A., Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności, Kraków 2009.
[Google Scholar]
Kołcz B., Kicz, [w:] Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 2006.
[Google Scholar]
Kyzioł A., Czy trzeci sezon „Miasteczka Twin Peaks” spełni oczekiwania wi-dzów? Guma o smaku tajemnicy, „Polityka”, 16 maja 2017, [1704666,1,czy-trzeci-sezon-miasteczka-twin-peaks-spelni-oczekiwania-widzow.read].
[Google Scholar]
Lasch Ch., Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań, przeł. G. Ptaszek i A. Skrzypek, Warszawa 2015.
[Google Scholar]
Marcisz M., Taśmy rodzinne, Warszawa 2019.
[Google Scholar]
Masłowska D., Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu, Kraków 2017.
[Google Scholar]
Nahacz M., Osiem cztery, Wołoniec 2003.
[Google Scholar]
Napiórkowski M., Kod kapitalizmu. Jak „Gwiezdne wojny”, Coca-Cola i Leo Messi kierują twoim życiem, Warszawa 2019.
[Google Scholar]
Napiórkowski M., Mitologia współczesna, Warszawa 2018.
[Google Scholar]
Piechota D., Emancypacja według Madonny, [w:] 80’s again! Monografia po-święcona latom 80. XX wieku, red. A. Jabłońska, M. Koryciński, Warszawa 2017.
[Google Scholar]
Przymuszała B., Tom kultury. Przewodnik po wydarzeniach kulturalnych w Polsce i na świecie. Lata 90., Poznań 2008.
[Google Scholar]
Redliński E., Telefrenia, Warszawa 2006.
[Google Scholar]
Redliński E., Transformejszyn, czyli jak golonka z hamburgerem tańcowała (reportaż optymistyczny), Warszawa 2002.
[Google Scholar]
Reynolds S., Retromania. Jak popkultura żywi się własną przeszłością, przeł. F. Łobodziński, Warszawa 2018.
[Google Scholar]
Sosnowski J., Linki do „Lalki”, [linki-do-lalki].
[Google Scholar]
Stachówna G., Szeherezada z Denver, „Dialog” 1991, nr 5-6.
[Google Scholar]
Sutowski M., „W labiryncie”, czyli wielka fantazja o tym, jak PRL-owscy inteli-genci przekształcają się w nowoczesną klasę średnią, [dzis-trzydziestolecie-pierwszego-odcinka-w-labiryncie].
[Google Scholar]
Tarczyński P., Wiśniowy placek w kolczastym drucie, „Książki. Magazyn do Czytania” 2016, nr 4 (22).
[Google Scholar]
Trześniewska A., (De)konstrukcja wizerunku Marilyn Monroe – nowe oblicze ikony popkultury, [w:] Arachnofobia. Metaforyczne odsłony kobiecych lęków, red. B. Stelingowska, B. Walęciuk-Dejneka, Siedlce 2013.
[Google Scholar]
Witkowski M., Wymazane, Kraków 2017.
[Google Scholar]
Woźniak B., Realne i nierealne – różne rodzaje rzeczywistości w „Miasteczku Twin Peaks”, „Irydion. Literatura – Teatr – Kultura” 2017, t. 3, nr 1.
[Google Scholar]
Żulczyk J., Wzgórze psów, Warszawa 2017.
[Google Scholar]
Preview
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
Copyright & License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyrights (a). In principle, authors who are not employed by the University of Zielona Góra retain the copyright, including publishing rights to the articles, without restrictions.
Copyrights (b). In principle, authors who are employed by the University of Zielona Góra, do not retain the copyright, including publishing rights to the articles. In such cases the copyright holder is the University of Zielona Góra.