On a contemporary poet’s output from the Baroque perspective

   656

Authors

Keywords   

Abstract   

Stanisław Gostkowski, a contemporary poet, author of seven volumes, died in 2000. He did not belong to the New Wave and New Privacy. His literary patron was Tymoteusz Karpowicz. I am writing about the first volume, Don’t bury me alive, and the fourth one, titled Death has a sweet smell. Gostkowski wrote about death, nevertheless just for life. He often emphasises vanitas in his poetry. Here is an interpretation of his output from the Baroque perspective.

Views Count   

2024

Download data is not yet available.

Author Biography   

Tadeusz Linkner, University of Gdańsk

Born on January 29, 1949 in Chojnice, professor of humanities, works at the Institute of Polish Philology of the University of Gdańsk (doctoral degree 1982, habilitation 1993, full professor 2004, full professor 2007). Deals with the history of literature of Young Poland, Slavic mythology in literature, regional literature of Kashubia and Kociewie, editing, and literary criticism. He is the author, editor, editor and co-editor of nearly fifty books, including fifteen authorial ones, such as Slavic Mythology in the Literature of Young Poland (1991), Słowiańskie bogi i demony, From Bronisław's manuscript Trentowski (1998, 2007, 2018), Before it ended with a masquerade, From studies on the work of Tadeusz Miciński (2003), Publicism of Stanisław Przybyszewski in Wolny City of Gdańsk (2015), (For) getting to know Żeromski (2017).

References   

Dalecki Z., „Kierunki” 1973, nr 41.
[Google Scholar]

Gostkowski S., Ja, król betonów, Alkoholik, „Autograf” 1995, nr 3; „Metafora” 1996, nr 25-26.
[Google Scholar]

Gostkowski S., nie chowajcie mnie żyjącego, Gdańsk 1974.
[Google Scholar]

Gostkowski S., Poświęcenie uczciwości, „Nowy Wyraz” 1973, nr 8, suplement.
[Google Scholar]

Gostkowski S., Razem, Wrocław 1974 (wyd. Klub Młodzieży Pracującej Piwnica Świdnicka; wstęp B. Kierc i M. Garbala).
[Google Scholar]

Hernas C., Barok, Warszawa 1972.
[Google Scholar]

Hernas C., Zarys rozwoju literatury barokowej, [w:] Polska XVII wieku. Państwo, społeczeństwo, kultura, red. J. Tazbir, Warszawa 1969.
[Google Scholar]

Jan Andrzej Morsztyn (Morstin), „Wybór poezji”, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, BN I, nr 257.
[Google Scholar]

Król „betonów”. Poezje wybrane z aneksem korespondencji, przygotował do druku, oprac. i opatrzył komentarzami P. Smoliński, Warszawa 2020 (wyd. Anagram).
[Google Scholar]

Linkner T., Barokowość poezji Stanisława Gostkowskiego, „punkt. Almanach Gdańskich Środowisk Twórczych” 1978, nr 1.
[Google Scholar]

Maj B., W zenicie bólu, „Nowy Wyraz” 1980, nr 4.
[Google Scholar]

Matuszewski R., O poezji 1974: refleksje osobiste, „Odra” 1976, nr 1.
[Google Scholar]

Morsztyn H., „Światowa rozkosz”, wyd. A. Karpiński, Warszawa 1995 (Biblioteka Pisarzy Staropolskich, IBL, t. 1).
[Google Scholar]

Nagórska A., Sanktuarium rozpaczliwe, „Twórczość” 1999, nr 6.
[Google Scholar]

Nyczek T., Zbędny, umarły, żyję jeszcze, „Miesięcznik Literacki” 1979, nr 7.
[Google Scholar]

Sarbiewski M.K., Wykłady poetyki, przeł. S. Skimina, Wrocław 1958 (BPP B 5).
[Google Scholar]

Waśkiewicz A.K., Posłowie, [w:] S. Gostkowski, Z każdym dniem narasta lęk. Wiersze ostatnie, Gdańsk 2008.
[Google Scholar]

Preview   

Published

2021-12-18

How to Cite

Linkner, T. “On a Contemporary poet’s Output from the Baroque Perspective”. Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, vol. 7, Dec. 2021, pp. 219-33, doi:10.34768/fp2021a12.

Print ISSN

2450-3584