Konceptualizacja zmysłów w twórczości Adama Mickiewicza
Słowa kluczowe
Abstrakt
Na podstawie słownika języka Adama Mickiewicza językoznawcy mogą dokonać rekonstrukcji konceptualizacji zmysłów w twórczości pisarza. Zebrane słownictwo właściwe dla każdego ze zmysłów ułożono w połączone ze sobą kategorie semantyczne, które tworzą ramę interpretacyjną. Pisarz był wrażliwy na każdy ze zmysłów, lecz najczęściej odwoływał się do wzroku i słuchu. Korzystał w pełni z bogactwa słownictwa właściwego dla swoich czasów. W badanym zakresie leksyki nie tworzył nowych słów.
Bibliografia
LITERATURA CYTOWANA
Fillmore C. J., 1982, Frame Semantics, [w:] Linguistics in the Morning Calm, red. The Linguistics Society of Korea, Seoul, s. 111-137.
[Google Scholar]
Fillmore C. J., 1985, Frames and the semantics of understanding, “Quaderni di Semantica”, Vol. 6.2, s. 222-254.
[Google Scholar]
Fillmore C. J., Atkins Beryl T., 1992, Towards a Frame-Based Lexocon:The Semantics of RISK and its Neighbors, [w:] Frames, Fields and Contrasts. New Essays in Semantic and Lexical Organization, eds. A. Lehrer E., Kittay F., New Jersey, s. 76-101.
[Google Scholar]
Guiraud P., Les caractéres statistiques du vocabulaire, Paris 1954.
[Google Scholar]
Johnson C. R., Petruck Miriam R. L., Baker Collin F., Ellsworth Michael, Ruppenhofer Josef, Fillmore Charles, 2003, FrameNet: Theory and Practice. Version 1.1, wersja elektroniczna dostęna 13.03.2015: [book.pdf].
[Google Scholar]
Judycka I., 1963, Synestezja w rozwoju znaczeniowym wyrazów, „Prace Filologiczne” 18, s. 59-78.
[Google Scholar]
Kładoczny P., 2012, Semantyka nazw dźwięków w języku polskim, t. 1-2, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask.
[Google Scholar]
Kładoczny P., 2014, Rama interpretacyjna percepcji słuchowej, w: Narracyjność języka i kultury, red. Dorota Filar, Dorota Piekarczyk, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 161-177.
[Google Scholar]
Kubicka A., Poetyckie konkretyzacje zmysłów w wierszach Cypriana Norwida, Warszawa 2013, s. 8 [rozprawa doktorska Wydziału Filologii Polskiej, dostępna pod adresem: [Anna%20Kubicka%20-%20Zmys%C5%82y%20u%20Norwida.pdf] dostęp: 4.04.2016).
[Google Scholar]
Linde-Usiekniewicz J., 2010, Od przypadków głębokich do elementów ram we FrameNecie, [w:] Ramki: rygorystyczna aplikacja metodologii kognitywno-interpretacyjnej, red. Magdalena Zawisławska, Elipsa, Warszawa, s. 17-52.
[Google Scholar]
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., 2008, Psychologia poznawcza, PWN, Academica Wydawnictwo SWPS, Warszawa.
[Google Scholar]
Praz M., Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej, tł. Krzysztof Żaboklicki, Warszawa 1974.
[Google Scholar]
Ramki: rygorystyczna aplikacja metodologii kognitywno-interpretacyjnej, red. Magdalena Zawisławska, Elipsa, Warszawa, 2010.
[Google Scholar]
Rudnicka-Fira E., Słownictwo „Dziadów” Adama Mickiewicza w świetle analizy statystycznej, Katowice 1986.
[Google Scholar]
Ruppenhofer Josef, Ellsworth Michael, Petruck Miriam R. L., Johnson Christopher R., Scheffczyk J., 2010, FrameNet II: Extended Theory and Practice, wersja elektroniczna dostęna 13.03.2015: [book.pdf].
[Google Scholar]
Sambor J., Badanie statystyczne nad słownictwem (na materiale „Pana Tadeusza”), Wrocław 1969.
[Google Scholar]
Słownik języka Adama Mickiewicza, red. Konrad Górski, Stanisław Hrabec, t. 1-11, Ossolineum, Wrocław 1962-1983.
[Google Scholar]
Stachurski E., Słowa-klucze polskiej epiki romantycznej, Kraków 1998.
[Google Scholar]
Woronow I., Romantyczna idea korespondencji sztuk. Standal, Hoffman, Boudelaire, Norwid, Kraków 2008.
[Google Scholar]
Wyka K., Słowa-klucze, [w:] Zagadnieniach rodzajów literackich, t. IV, z. 2 (7), red. Stefania Skwarczyńska, Jan Trzynadlowski, Witold Ostrowski, Łódź 1962, s. 5-34.
[Google Scholar]
Zawisławska M., Czasowniki oznaczające percepcję wzrokową we współczesnej polszczyźnie. Ujęcie kognitywne, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2004.
[Google Scholar]
Zawisławska M., Ramy interpretacyjne jako narzędzie opisu znaczenia, [w:] Ramki: rygorystyczna aplikacja metodologii kognitywno-interpretacyjnej, red. Magdalena Zawisławska, Elipsa, Warszawa 2010, s. 53-73.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.