Czujne istnienie w doczesności. Raz jeszcze o dominancie w poezji Bolesława Leśmiana
Język Angielski
Słowa kluczowe
Abstrakt
Artykuł dotyczy istotnego problemu w refleksji o twórczości B. Leśmiana. O jego poetyckiej ontologii pisali między innymi M. Głowiński, J. Trznadel, Z. Łapiński. Autorka porządkuje perspektywy badawcze. Proponując uważną lekturę utworów, za dominantę wyobraźni poetyckiej Leśmiana uznaje “ontologię pozytywną”: mocny byt i uznanie realności świata.
Bibliografia
REFERENCE LIST
Bergson H., Ewolucja twórcza, przeł. F. Znaniecki, Warszawa 1957.
[Google Scholar]
Bolecki W., Modernizm w literaturze polskiej XX w. (rekonesans), „Teksty Drugie” 2002, nr 4.
[Google Scholar]
Błoński J., Bergson a program poetycki Leśmiana, [w:] Studia o Leśmianie.
[Google Scholar]
Burke K., Language as Symbolic Action. Essays on Life Literature and Method, Berkeley and Los Angeles 1966.
[Google Scholar]
Cioran E., Le Sceptique et le barbare, [w:] E. Cioran, La Chute dans le temps, Paris 1964.
[Google Scholar]
Czabanowska-Wróbel A., Baśń jako światopogląd. Baśń i baśniowość w twórczości Leśmiana, [w:] A. Czabanowska-Wróbel, Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996.
[Google Scholar]
Czabanowska-Wróbel A., Byłem dzieckiem… Elegie dzieciństwa Bolesława Leśmiana, „Teksty Drugie” 2003, nr 2-3.
[Google Scholar]
Gilson E., Linguistique et philosophie. Essai sur les constantes philosophiques du langage. Paris 1969.
[Google Scholar]
Głowiński M., Leśmian: poezja przeczenia, „Pamiętnik Literacki”, 1976, nr 67/2..
[Google Scholar]
Głowiński M., Zaświat przedstawiony, Warszawa 1981.
[Google Scholar]
Karpowicz T., Poezja niemożliwa, „Poezja” 1967, nr 12.
[Google Scholar]
Kubacki W., Komentarz do Leśmiana, [w:] W. Kubacki, Lata terminowania. Szkice literackie. 1932-1962, Kraków 1963.
[Google Scholar]
Kuczera-Chachulska B., Estetyka nieskończoności w liryce polskiej pierwszej połowy XX wieku (rekonesans), [w:] B. Kuczera-Chachulska, Z estetyki nieskończoności. Szkice o polskiej poezji (nie tylko) XX wieku, Warszawa 2012.
[Google Scholar]
Kuczera-Chachulska B., „Ja także jestem, choć jestem przez Ciebie”. Argument antropologiczny w poetyckich rozmowach z Bogiem w liryce XIX i XX wieku, [w:] B. Kuczera-Chachulska, Z estetyki nieskończoności. Szkice o polskiej poezji (nie tylko) XX wieku, Warszawa 2012.
[Google Scholar]
Kluba A., Niezrozumiałe – nienazwane – nowoczesne. Leśmian i Iwaszkiewicz – dwa modele poetyckiej niewyrażalności, [w:] A. Kluba, Autoteliczność – referencyjność – niewyrażalność. O nowoczesnej poezji polskiej (1918-1939), Wrocław 2004.
[Google Scholar]
Leśmian B., Klechdy sezamowe, Warszawa 1968.
[Google Scholar]
Leśmian B., Poezje zebrane, oprac. Aleksander Madyda, wstęp Maria Jakitowicz, Toruń 2000.
[Google Scholar]
Łapiński Z., Dwaj nowocześni: Leśmian i Przyboś, „Teksty Drugie”1994, nr 5-6.
[Google Scholar]
Łazicka A., Poezja i poznanie. O poemacie „Eliasz” Bolesława Leśmiana, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, 2015, nr 7.
[Google Scholar]
Łopuszański P., „Idący z prawdą u warg i u powiek...”. Próba nowego spojrzenia na twórczość Leśmiana, „Teksty Drugie” 2002, nr 6.
[Google Scholar]
Łukaszuk M., Doświadczenie i hermeneutyka. Prace o polskiej poezji nienowoczesnej, Lublin-Warszawa 2015.
[Google Scholar]
Markowski M. P., Leśmian. Poezja i nicość, [w:] M. P. Markowski, Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy, Kraków 2007.
[Google Scholar]
Nawrocki M., Wariacje istnieniowe. O ontologii poetyckiej Bolesława Leśmiana, Tarnów 2009.
[Google Scholar]
Nycz R., „Słowami... w świat wyglądam”. Bolesława Leśmiana poezja nowoczesna, [w:] R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001.
[Google Scholar]
Opacki I., Uroda i żałoba czasu. Romantyzm w liryce Bolesława Leśmiana, [w:] I. Opacki, Poetyckie dialogi z kontekstem. Szkice o poezji XX wieku, Katowice 1979.
[Google Scholar]
Papierkowski S. K., Bolesław Leśmian. Studium językowe, Lublin 1964.
[Google Scholar]
Podraza-Kwiatkowska M., Gdzie umieścić Leśmiana? Próba lokalizacji historycznoliterackiej, [w:] Studia o Leśmianie, red. M. Głowiński, J. Sławiński, Warszawa 1971.
[Google Scholar]
Rowiński C., Człowiek i świat w poezji Leśmiana, Studium filozoficznych koncepcji poety, Warszawa 1982.
[Google Scholar]
Sandauer A., Filozofia Leśmiana, [w:] A. Sandauer, Moje odchylenia. Kraków 1956.
[Google Scholar]
Skrendo A., Bolesław Leśmian: „najtrwalszy ze wszystkich przywidzeń i dziwot”, [w:] A. Skrendo, Poezja modernizmu. Interpretacje, Kraków 2005.
[Google Scholar]
Sławiński J., Semantyka poetycka Leśmiana, [w:] Studia o Leśmianie red. M. Głowiński, J. Sławiński, Warszawa 1971.
[Google Scholar]
Sławiński J., Modernizm, [w:] M. Głowiński, A. Okopień-Stawińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1998.
[Google Scholar]
Sidoruk E., Charakter i miejsce groteski w poezji Leśmiana, [w:] Twórczość Bolesława Leśmiana. Studia i szkice, red. T. Cieślak i B. Stelmaszczyk, Kraków 2000.
[Google Scholar]
Sidoruk E., Groteska w poezji Dwudziestolecia. Leśmian – Tuwim – Gałczyński, Białystok 2004.
[Google Scholar]
Sobieska A., Pisma Władimira Sołowjowa wśród inspiracji filozoficznych w poezji Leśmiana, „Pamiętnik Literacki” 2000, z. 1.
[Google Scholar]
Stelmaszczyk B., Poetycki ogród Leśmiana. O dwoistości, odbiciu i zmiennych perspektywach widzenia świata, „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza” 2003 (XXVIII).
[Google Scholar]
Stala M., Trzy nieskończoności. O poezji Adama Mickiewicza, Bolesława Leśmiana i Czesława Miłosza, Kraków 2001 .
[Google Scholar]
Stefanowska Z., O Romantyczności, [w:] Z. Stefanowska, Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu, Warszawa 1976.
[Google Scholar]
Stróżewski W., Jeszcze o pięknie, [w:] Uroczystość odnowienia doktoratu Profesora Władysława Stróżewskiego, KUL, Lublin 2009.
[Google Scholar]
Stróżewski W., Metafizyka Leśmiana, [w:] W. Stróżewski, Istnienie i sens, Kraków 1994.
[Google Scholar]
Stróżewski W., O prawdziwości dzieła sztuki. Prawdziwościowa interpretacja dzieła sztuki literackiej, „Studia Estetyczne” 1978, nr 15.
[Google Scholar]
Stróżewski W., Z problematyki negacji, w zbiorze: Szkice filozoficzne. Romanowi Ingardenowi w darze, Warszawa-Kraków 1964.
[Google Scholar]
Studia o Leśmianie, red. M. Głowiński, J. Sławiński, Warszawa 1971.
[Google Scholar]
Śniedziewski P., „Treść, gdy w rytm się stacza”. Leśmian i symbolistyczna fascynacja rytmem, „Pamiętnik Literacki” 2006, z. 3.
[Google Scholar]
Trznadel J., Twórczość Leśmiana, Warszawa 1964.
[Google Scholar]
Uroczystość odnowienia doktoratu Profesora Władysława Stróżewskiego, KUL, Lublin 2009.
[Google Scholar]
Wierzbicka A., Negacja – jej miejsce w strukturze głębokiej, [w:] A. Wierzbicka, Dociekania semantyczne. Wrocław 1969.
[Google Scholar]
Winiecka E., Dystans i pragnienie bezpośredniości: nowoczesna świadomość Bolesława Leśmiana, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2009, nr 16 (36).
[Google Scholar]
Woźniak-Łabieniec M., Leśmianowska „ontologia” nicości, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 1991, nr 1.
[Google Scholar]
Zawadzki A., Norwid, Mallarmé, Leśmian: mimika jako przedstawienie przedstawienia, [w:] A. Zawadzki, Literatura a myśl słaba, Kraków 2009.
[Google Scholar]
Zawadzki A., Słaba ontologia w nowoczesnej literaturze polskiej. Rekonesans, „Teksty Drugie” 2008, nr 3.
[Google Scholar]
Zięba J., Bolesława Leśmiana światopogląd nowoczesny. O eseistyce poety, Kraków 2000.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.