„Ja” rekolekcjonisty w książce Adama Szustaka OP pt. Plaster miodu
Słowa kluczowe
Abstrakt
Podstawą materiałową artykułu jest zmodyfikowany zapis rekolekcji adwentowych Plaster miodu wygłoszonych w 2014 roku przez popularnego kaznodzieję dominikanina Adama Szustaka. Analizy zostały przeprowadzone dwutorowo. Autorki zbadały językowe sposoby uobecnienia się nadawcy („ja” i „my” rekolekcjonisty) oraz określiły role semantyczne nadawcy (kierownika duchowego, znawcy oraz interpretatora Biblii, a szczególnie znawcy kina, członka wspólnoty zakonnej i rodzinnej oraz uobecnianie się za pomocą zwierzeń z osobistej relacji z Bogiem). Badania te posłużyły znalezieniu odpowiedzi na pytanie o ekspozycję prywatności w sposobie manifestowania się nadawcy – czy i w jaki sposób jest obecna w tekście. Autorki wykazały, że wyznania o własnym doświadczeniu Boga i zwierzanie się ze szczegółów życia prywatnego są uzasadnionym zabiegiem budującym więź z czytelnikiemekolektantem i zwiększającym skuteczność wygłaszanej nauki.
Bibliografia
LITERATURA CYTOWANA
Adam Szustak OP laureatem Grand Video Awards, Deon, dostęp: [art,28005,adam-szustak-op-laureatem-grand-video-awards.html].
[Google Scholar]
Bartmiński J., Polifoniczność tekstu czy podmiotu? Podmiot w dialogu z samym sobą, w: Podmiot w języku i kulturze, red. J. Bartmiński, A. Pajdzińska, Lublin 2008.
[Google Scholar]
Bilska M., Wielki Szu, „Tygodnik Powszechny”, dostęp: [wielki-szu-32206].
[Google Scholar]
Gogolik M., Świadectwo nawrócenia w przekazie katechetycznym, „Colloquia Theologica Ottoniana” 2, 2016.
[Google Scholar]
Lalewicz J., Retoryka kategorii osobowych, w: Tekst i zdanie. Zbiór studiów, red. T. Dobrzyńska, E. Janus, Wrocław 1983.
[Google Scholar]
Langusta na palmie, dostęp: [o-mnie], [kalendarz], [o-mnie], [plaster-miodu].
[Google Scholar]
Langusta na palmie, YouTube, dostęp: [watch] [watch].
[Google Scholar]
Okopień-Sławińska A., Semantyczny paradygmat form osobowych, w: Okopień-Sławińska A., Semantyka wypowiedzi poetyckiej (Preliminaria), Kraków 2001.
[Google Scholar]
Pajdzińska A., Sposoby uobecniania się podmiotu w tekście, w: Podmiot w języku i kulturze, red. J. Bartmiński, A. Pajdzińska, Lublin 2008.
[Google Scholar]
Paweł VI, Adhortacja apostolska „Ewangelii nuntiandi”, 1974, p. 41.
[Google Scholar]
Przybylska R., Przyczyna W., Pisownia słownictwa religijnego, Tarnów 2011.
[Google Scholar]
Siwek G., Rekolekcje wczoraj i dziś, Kraków 2011.
[Google Scholar]
Szustak A., Plaster miodu, red. A. Gutowski, Z. Marek, J. Syrek, Kraków 2015.
[Google Scholar]
Wilkoń A., Funkcje kategorii gramatycznych w tekstach literackich: cz. 1: Kategoria osoby, „Język Artystyczny” 1986, nr 4.
[Google Scholar]
Wojtak M., Pragmatyczne aspekty analiz stylistycznych tekstów użytkowych, w: Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice 2001.
[Google Scholar]
M. Wojtak, Współczesne modlitewniki w oczach językoznawcy. Studium genologiczne, Tarnów 2011.
[Google Scholar]
Zdunkiewicz-Jedynak D., Surfując po Internecie w poszukiwaniu Boga… Gatunki komunikacji religijnej na polskich katolickich stronach internetowych, Tarnów 2006.
[Google Scholar]
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2013.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.