Transformacja antybohatera w kinie sportowym
Słowa kluczowe
Abstrakt
Niniejszy artykuł stara się prześledzić przemianę ekranowych antybohaterów w kinie sportowym. Materiał wybrany do analizy składa się z trzech tytułów, które problematyzują postać antybohatera (lub antybohaterki) w określonych społecznych i kulturowych okolicznościach, z wykorzystaniem powszechnych stereotypów dotyczących ich dyscyplin, a także biorąc pod uwagę oczekiwania dotyczące płci i przedstawianie porażki sportowej. Te tytuły to klasyczny film biograficzny Wściekły Byk (1980) opowiadający historię targanego konfliktami boksera Jake’a La Motty, opowieść Darrena Aronofsky’ego o zniekształconej i rozpadającej się na oczach widza męskości, Zapaśnik (2008), oraz popularny serial na platformie Netflix, Gambit królowej (2020), będący zapisem losów fikcyjnej genialnej szachistki Elizabeth Harmon. Zestawienie i porównanie wymienionych postaci sugeruje, że antybohater(ka)-sportowiec przechodzi na ekranie gruntowną przemianę; od karmiącego się przemocą La Motty do niepokojącej, ale fascynującej i inspirującej, Harmon.
Bibliografia
Brody R., [revisiting-the-violence-and-style-of-martin-scorseses-raging-bull].
[Google Scholar]
Januszkiewicz M., W horyzoncie nowoczesności: antybohater jako pojęcie antropologii literatury, „Teksty Drugie” 2010, nr 3.
[Google Scholar]
Korzeniewska P., American Poverty and Social Rejection in Craig Gillespie’s I, Tonya, „The European Journal of Life Writing” 2021, vol. X.
[Google Scholar]
Loeb McClain D., [queens-gambit-women-chess.html].
[Google Scholar]
Neimnah S., The Anti-Hero in Modernist Fiction: From Irony to Cultural Renewal, „Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal” 2013, nr 46, 4.
[Google Scholar]
Newhall Rademacher V., Contrarians at the Gate: Biofiction, the Anti-Biopic, and I, Tonya, [w:] Biofiction and Writers’ Afterlives, Newcastle upon Tyne 2020.
[Google Scholar]
Simmons D., The Rebel with a Cause? The Anti-Heroic Figure in American Fiction of the 1960s, [w:] The Anti-Hero in the American Novel, Londyn 2008.
[Google Scholar]
Spangler T., [queens-gambit-netflix-viewing-record-1234838090].
[Google Scholar]
Gambit królowej, 2020. Reż. Schott Frank. Prod. Flitcraft Ltd., Wonderful Films.
[Google Scholar]
Wściekły Byk, 1980. Reż. Martin Scorsese. Prod. United Artists.
[Google Scholar]
Zapaśnik, 2008. Reż. Darren Aronofsky. Prod. Fox Searchlight Pictures.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.