Transformacja antybohatera w kinie sportowym

   8

Autor

Słowa kluczowe   

Abstrakt   

Niniejszy artykuł stara się prześledzić przemianę ekranowych antybohaterów w kinie sportowym. Materiał wybrany do analizy składa się z trzech tytułów, które problematyzują postać antybohatera (lub antybohaterki) w określonych społecznych i kulturowych okolicznościach, z wykorzystaniem powszechnych stereotypów dotyczących ich dyscyplin, a także biorąc pod uwagę oczekiwania dotyczące płci i przedstawianie porażki sportowej. Te tytuły to klasyczny film biograficzny Wściekły Byk (1980) opowiadający historię targanego konfliktami boksera Jake’a La Motty, opowieść Darrena Aronofsky’ego o zniekształconej i rozpadającej się na oczach widza męskości, Zapaśnik (2008), oraz popularny serial na platformie Netflix, Gambit królowej (2020), będący zapisem losów fikcyjnej genialnej szachistki Elizabeth Harmon. Zestawienie i porównanie wymienionych postaci sugeruje, że antybohater(ka)-sportowiec przechodzi na ekranie gruntowną przemianę; od karmiącego się przemocą La Motty do niepokojącej, ale fascynującej i inspirującej, Harmon.

Liczba wyświetleń   

2025

Dane do pobrania nie są jeszcze dostępne.

Biogram autora   

Paulina Korzeniewska, Instytut Neofilologii, Uniwersytet Zielonogórski

Dr, pracownik Instytutu Neofilologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jej zainteresowania naukowe oscylują wokół ujęcia sportu w literaturze i filmie, amerykańskiej poezji XX w. oraz studiów nad biografią.

Bibliografia   

Brody R., [revisiting-the-violence-and-style-of-martin-scorseses-raging-bull].
[Google Scholar]

Januszkiewicz M., W horyzoncie nowoczesności: antybohater jako pojęcie antropologii literatury, „Teksty Drugie” 2010, nr 3.
[Google Scholar]

Korzeniewska P., American Poverty and Social Rejection in Craig Gillespie’s I, Tonya, „The European Journal of Life Writing” 2021, vol. X.
[Google Scholar]

Loeb McClain D., [queens-gambit-women-chess.html].
[Google Scholar]

Neimnah S., The Anti-Hero in Modernist Fiction: From Irony to Cultural Renewal, „Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal” 2013, nr 46, 4.
[Google Scholar]

Newhall Rademacher V., Contrarians at the Gate: Biofiction, the Anti-Biopic, and I, Tonya, [w:] Biofiction and Writers’ Afterlives, Newcastle upon Tyne 2020.
[Google Scholar]

Simmons D., The Rebel with a Cause? The Anti-Heroic Figure in American Fiction of the 1960s, [w:] The Anti-Hero in the American Novel, Londyn 2008.
[Google Scholar]

Spangler T., [queens-gambit-netflix-viewing-record-1234838090].
[Google Scholar]

Gambit królowej, 2020. Reż. Schott Frank. Prod. Flitcraft Ltd., Wonderful Films.
[Google Scholar]

Wściekły Byk, 1980. Reż. Martin Scorsese. Prod. United Artists.
[Google Scholar]

Zapaśnik, 2008. Reż. Darren Aronofsky. Prod. Fox Searchlight Pictures.
[Google Scholar]

Podgląd   

Pobrania

Opublikowane

30.12.2024

Jak cytować

Korzeniewska, P. „Transformacja Antybohatera W Kinie Sportowym”. Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, t. 10, grudzień 2024, s. 335-43, doi:10.61827/fp2024a13.

ISSN wersji papierowej

2450-3584