Incipity recenzji muzycznej – ujęcie porównawcze (wybrane zagadnienia)
Słowa kluczowe
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza wybranych incipitów recenzji muzycznej w ujęciu porównawczym. Materiał obejmuje recenzje z polskiego magazynu „Teraz Rock” oraz amerykańskiego „Rolling Stone” (roczniki 2015). Analiza dowodzi, że oba czasopisma wykazują wiele podobieństw kompozycyjnych i stylistycznych. Incipity mogą informować o rodzaju muzyki, dorobku fonograficznym artysty czy zawierać wybrane elementy biograficzne. Początek recenzji muzycznej to miejsce strategiczne, w którym ujawniają się cele komunikacyjne tego gatunku, tj. informacja i ocena. Incipity pełnią także funkcję perswazyjną, gdyż mają zachęcić czytelnika do dalszej lektury.
Bibliografia
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2018.
[Google Scholar]
Cambridge Dictionary, [dictionary.cambridge.org].
[Google Scholar]
Czachur W., Kontrastywność w badaniach tekstologicznych. Szanse i ograniczenia, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 5: Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Katowice 2015.
[Google Scholar]
Dobrzyńska T., O delimitacji tekstu literackiego, „Pamiętnik Literacki” 1971, t. LXII, z. 2.
[Google Scholar]
Jedliński R., Gatunki publicystyczne w szkole średniej, Warszawa 1984.
[Google Scholar]
Kępa-Figura D., Ślawska M., Koncepcje Marii Wojtak w polskich badaniach komunikacji medialnej – praktyka aplikacyjna, „Studia Medioznawcze” 2023, t. 24, nr 1 (92), ([uw.24511617.sm.2023.1.741)].
[Google Scholar]
Kita M., Maria Wojtak na „medialnym polu badawczym”. I nie tylko, [w:] Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak, t. 1: Zagadnienia teoretyczne. Gatunki w mediach drukowanych, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2017.
[Google Scholar]
Krauz M., Incipity recenzji publicystycznych, czyli jak rozpocząć ocenę filmu, „SŁOWO. Studia Językoznawcze” 2012, nr 3.
[Google Scholar]
Krauz M., Językowe i pozajęzykowe wykładniki ramy finalnej w recenzji prasowej, „SŁOWO. Studia Językoznawcze” 2013, nr 4.
[Google Scholar]
Krauz M., Recenzja – gatunek naukowy, krytycznoliteracki czy publicystyczny?, [w:] Wielojęzyczność w perspektywie stylistyki i poetyki, red. M. Ruszkowski, Kielce 2004.
[Google Scholar]
Majdańska-Wachowicz U., Recenzja muzyczna jako gatunek wypowiedzi. Ujęcie kontrastywne, Zielona Góra 2024.
[Google Scholar]
Pietrzak M., Wyznaczniki gatunkowe felietonu drugiej połowy XIX wieku na przykładzie tekstów Henryka Sienkiewicza, Bolesława Prusa i Aleksandra Świętochowskiego, Łódź 2013.
[Google Scholar]
Ruszkowski M., Zdania inicjalne w powieściach Marka Krajewskiego, „Stylistyka” 2016, t. XXV ([Stylistyka.25.2016.16)].
[Google Scholar]
Sękowska E., Językowe środki wyrażania ocen w filmowych recenzjach prasowych, „Poradnik Językowy” 2002, z. 7.
[Google Scholar]
Słownik języka polskiego, [sjp.pwn.pl].
[Google Scholar]
Wielki słownik języka polskiego, [wsjp.pl].
[Google Scholar]
Wojtak M., Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, Lublin 2010.
[Google Scholar]
Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.
[Google Scholar]
Wojtak M., Stylistyczne ukształtowanie komunikatów prasowych – perspektywy analiz, „Studia Medioznawcze” 2016, nr 2 (65) ([uw.24511617.ms.2016.65.471)].
[Google Scholar]
Wojtak M., Wprowadzenie do genologii, Lublin 2019.
[Google Scholar]
Zaśko-Zielińska M., Przez okno świadomości. Gatunki mowy w świadomości użytkowników języka, Wrocław 2002.
[Google Scholar]
Zaśko-Zielińska M., Recenzja i jej norma gatunkowa, „Poradnik Językowy” 1999, z. 8-9.
[Google Scholar]
Żmigrodzki P., Przemiana czy upadek recenzji językoznawczej? Uwagi metalingwistyczne, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 1: Mowy piękno wielorakie, red. D. Ostaszewska, Katowice 2000.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.