Industrialny pejzaż dźwiękowy jako przestrzeń wewnętrzna artysty w muzyce Trenta Reznora i jego zespołu Nine Inch Nails
Słowa kluczowe
Abstrakt
Trent Reznor, lider i przez wiele lat jedyny stały członek grupy Nine Inch Nails, od ponad trzech dekad tworzy muzykę zaliczaną na ogół do rocka industrialnego, ale wymykającą się jednoznacznym klasyfikacjom gatunkowym. Jako wokalista częstokroć przechodzi od szeptu do gniewnego bądź desperackiego krzyku, ilustrując swoje pełne udręki wynurzenia muzyką, która przybiera formę brutalnych „sonicznych ataków”, przerywanych – niekiedy w obrębie jednego utworu – momentami wyciszenia, zawsze jednak podszytego nerwowym napięciem. W jego ujęciu pejzaż zdegradowanej cywilizacji przemysłowej, malowany za pomocą dźwięków, pełni funkcję scenerii dla skrajnie subiektywnej, silnie zabarwionej autobiografizmem wiwisekcji ekstremalnych stanów mentalnych. W latach dziewięćdziesiątych – okresie największych sukcesów Nine Inch Nails – młodzi słuchacze, reprezentanci tak zwanego pokolenia X, rozpoznawali w tych muzycznych psychodramach odbicie samych siebie, sfrustrowanych i zagubionych w zamęcie współczesności.
Bibliografia
Anderson D., The Abyss Stares Back: Nine Inch Nails’ Broken Revisited, „The Quietus”, 19.09.2022, [32079-nine-inch-nails-broken-review-anniversary].
[Google Scholar]
Block M., Trent Reznor: „I’m Not the Same Person I Was 20 Years Ago”, [09] [Google Scholar]
04/218961237/trent-reznor-im-not-the-same-person-i-was-20-years-ago.
[Google Scholar]
Branwyn G., Industrial Introspection. An Interview with Trent Reznor of Nine Inch Nails, „Mondo 2000” 1992, nr 5.
[Google Scholar]
Cooper W.L., Trent Reznor Talks About Making It Out of the Midwest, [nine-inch-nails-trent-reznor-on-making-it-out-of-the-midwest-456].
[Google Scholar]
Doerschuk R.L., Nine Inch Nails: Trent Reznor Hits College Radio on the Head with a Tough, Sharp Solo Album, „Keyboard” 1990, nr 4.
[Google Scholar]
Evans L., Playing in Hell: Nine Inch Nails, „Deadline” 1990, nr 11.
[Google Scholar]
Fitzpatrick R., The Roots of... Nine Inch Nails, [the-roots-of-nine-inch-nails-767897].
[Google Scholar]
Fricke D., Reznor Returns, „Rolling Stone” 1999, nr 7.
[Google Scholar]
Gold J., Love It to Death, „Rolling Stone” 1994, nr 690.
[Google Scholar]
Hart P., Nine Inch Nails, „Propaganda” 1990, nr 4.
[Google Scholar]
Huxley M., Nine Inch Nails: Self-Destruct, New York 1997.
[Google Scholar]
Reznor T., I am Trent Reznor of Nine Inch Nails and How To Destroy Angels. AMA, [c70t69v].
[Google Scholar]
Rule G., Trent Reznor: Wake Up and Smell the Burning Microprocessors, „Keyboard” 1994, nr 3.
[Google Scholar]
Scaruffi P., Nine Inch Nails, [reznor.html].
[Google Scholar]
Sword H., Trent Reznor On Coil & Nine Inch Nails, Plus Recoiled Review, [14600-trent-reznor-interview-coil-nine-inch-nails].
[Google Scholar]
Tomlinson C., Industrial Strategies: Rhetoric at the Intersection of Arts and Entrepreneurship, „Journal of Arts Entrepreneurship Education” 2021, nr 3.
[Google Scholar]
Weisbard E., Sympathy For The Devil, „Spin” 1996, nr 2.
[Google Scholar]
Weiss W., Rock. Encyklopedia, Warszawa 1991.
[Google Scholar]
Wilkinson A., Music from the Machine. Trent Reznor’s Industrial Sounds, [www.newyorker.com] [Google Scholar]
magazine/2012/12/17/music-machine.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.