Głos w sprawie publiczności teatralnej. Siostrzana dusza. Z pamiętników dramaturga Władysława Sabowskiego
Słowa kluczowe
Abstrakt
Opublikowany w czwartym numerze „Echa Muzycznego i Teatralnego” z roku 1884 utwór Siostrzana dusza. Z pamiętników dramaturga Władysława Sabowskiego porusza problematykę artystyczną. Tekst nawiązuje do prowadzonej na łamach pisma polemiki o roli i zadaniach publiczności teatralnej, w tym między innymi do artykułów Stanisława Koźmiana Nasza publiczność oraz Edwarda Lubowskiego Jeszcze o „Naszej publiczności”. Przesłanie utworu mówi o nieistnieniu idealnych odbiorców sztuki, dokonujących deszyfracji ukrytych w dziele sensów i znaczeń symbolicznych. By je sformułować, autor odwołuje się do komedii Aleksandra Fredry Odludki i poeta oraz powieści Tomasza Teodora Jeża Siostrzane dusze.
Bibliografia
LITERATURA CYTOWANA
Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. 13: Literatura pozytywizmu i Młodej Polski (hasła ogólne, hasła osobowe A-F), oprac. zespół pod kier. Z. Szweykowskiego, J. Maciejewskiego, Warszawa 1978.
[Google Scholar]
Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. 15: Literatura pozytywizmu i Młodej Polski (hasła osobowe M-Ś), oprac. zespół pod kier. Z. Szweykowskiego, J. Maciejewskiego, Warszawa 1978.
[Google Scholar]
Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. 7: Romantyzm (hasła ogólne i rzeczowe, hasła osobowe A-J), oprac. zespół pod kier. I. Śliwińskiej, S. Stupkiewicza, Warszawa 1968.
[Google Scholar]
Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. 8: Romantyzm (hasła osobowe K-O), oprac. zespół pod kier. I. Śliwińskiej, S. Stupkiewicza, Warszawa 1978.
[Google Scholar]
Echo Muzyczne 1877-1882, Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne 1883-1907, oprac. W. Poźniak, Kraków 1965.
[Google Scholar]
Fredro A., Pisma wszystkie, wyd. kryt. oprac. S. Pigoń, wstępem poprzedził K. Wyka, t. 2: Komedie, Seria I: Intryga na prędce, Nowy Don Kiszot, Cudzoziemszczyzna, Pierwsza lepsza, Odludki i poeta, Warszawa 1955.
[Google Scholar]
Głowiński M., Prace wybrane, t. 1: Powieść młodopolska. Studium z poetyki historycznej, Kraków 1997.
[Google Scholar]
Głowiński M., O powieści w pierwszej osobie, [w:] M. Głowiński, Prace wybrane, t. 2: Narracje literackie i nieliterackie, Kraków 1997.
[Google Scholar]
Grun B., Dzieje operetki, przeł. M. Kurecka, Kraków 1974.
[Google Scholar]
Jeż T. T., Siostrzane dusze. Powieść. Dodatek powieściowy „Gońca Wielkopolskiego”, Poznań 1901.
[Google Scholar]
Kaszewski K., Nasze współczesne dramatopisarstwo, „Echo Muzyczne i Teatralne” 1883, nr 2-5.
[Google Scholar]
Koźmian S., Nasza publiczność, „Echo Muzyczne i Teatralne” 1883, nr 1, [przedruk w:] S. Koźmian, Teatr. Wybór pism, t. 1, Kraków 1959.
[Google Scholar]
Kuligowska A., Teatr łódzki w latach 1863-1888, [w:] Dzieje teatru polskiego, red. T. Sivert, t. 3: Teatr polski od 1863 roku do schyłku XIX wieku, Warszawa 1982.
[Google Scholar]
Lubowski E., Jeszcze o „Naszej publiczności”, „Echo Muzyczne i Teatralne” 1883, nr 4-5.
[Google Scholar]
Martuszewska A., Pozytywistyczne parabole, Gdańsk 1997.
[Google Scholar]
Obsulewicz B. K., O „Echach muzycznych” Bolesława Prusa, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego. Adama Mickiewicza” 2013 R. VI (XLVIII).
[Google Scholar]
Otwarcie sezonu, „Echo Muzyczne i Teatralne” 1883, nr 1.
[Google Scholar]
Owczarz E., Nieosiągalna całość. Szkice o powieści polskiej XIX wieku. Józef Ignacy Kraszewski – Ludwik Sztyrmer – Henryk Sienkiewicz, Toruń 2009.
[Google Scholar]
Poklewska K., Aleksander Fredro, Warszawa 1977.
[Google Scholar]
Ratuszna H., „Błysk obrazu” – z zagadnień krótkich form narracyjnych w literaturze Młodej Polski, Toruń 2009.
[Google Scholar]
[Sabowski Władysław] Skiba Wołody, Siostrzana dusza. Z pamiętników dramaturga, „Echo Muzyczne i Teatralne” 1884, nr 40.
[Google Scholar]
Sivert T., Teatry warszawskie w latach 1865-1890, [w:] Dzieje teatru polskiego, red. T. Sivert, t. 3: Teatr polski od 1863 roku do schyłku XIX wieku, Warszawa 1982.
[Google Scholar]
Sobieraj T., Od pełni życia ku ascezie ducha, czyli artyzm „obłaskawiony”. Konwencje drugorzędnej powieści o artyście w okresie pozytywizmu (na przykładzie „Żony artysty” Stanisława Grudzińskiego), [w:] Z problemów prozy – powieść o artyście, red. W. Gutowski, E. Owczarz, Toruń 2006.
[Google Scholar]
Strumph-Wojtkiewicz S., Burzliwe dzieje T. T. Jeża. Z pamiętnika, pism i listów wybrał i oprac. S. Strumph-Wojtkiewicz, Warszawa 1961.
[Google Scholar]
Wypych-Gawrońska A., Lwowski teatr operowy i operetkowy w latach 1872-1918, Kraków 1999.
[Google Scholar]
Z problemów prozy – powieść o artyście, red. W. Gutowski, E. Owczarz, Toruń 2006.
[Google Scholar]
[Zaleski W.] W… z Oleska, Kronika teatru polskiego we Lwowie (rec. z Odludków i poety), „Rozmaitości” 1827, nr 5.
[Google Scholar]
[Zawadzki B.] Br. Z., W przeddzień otwarcia teatru, „Echo Muzyczne i Teatralne” 1883/84, nr 15.
[Google Scholar]
Żeleński (Boy) T., „Odludki i poeta”. Pokaz „Warsztatu Teatralnego” w Teatrze Narodowym w Warszawie, 1939, [w:] T. Żeleński (Boy), Pisma, Seria pierwsza, t. V: Obrachunki fredrowskie, Warszawa 1956.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.