Walerian Borowczyk jako dokumentalista surrealistyczny
Słowa kluczowe
Abstrakt
Słynny krytyk André Bazin dzielił filmowców na tych, którzy wierzą w obraz, i tych, którzy wierzą w rzeczywistość. Dokumentalną twórczość Waleriana Borowczyka, znanego przede wszystkim z filmów animowanych i fabularnych, trudno jednoznacznie przyporządkować do którejkolwiek z tych kategorii. Autor powyższego artykułu poddaje analizie tę część artystycznego dorobku reżysera, reprezentowaną przez takie filmy jak Dyptyk (Diptyque, 1967), Wyjątkowa kolekcja (Une collection particulière, 1973), List z Paryża (Brief von Paris, 1976) czy Miłość – potwór wszechczasów (L’amour – monstre de tous les temps, 1977). Obrazy te stanowią rzadkie przykłady wykorzystania elementów surrealizmu w kinie dokumentalnym.
Bibliografia
Bazin A., Film i rzeczywistość, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963.
[Google Scholar]
Bird D., 18 March 2018: Walerian Borowczyk: Documentaries, [documentaries].
[Google Scholar]
Bird D., Duch Goto, przeł. K. Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53.
[Google Scholar]
Borowczyk W., Kino nie jest sztuką zespołową, rozm. M. Delahaye, S. Pierre, J. Rivette, oprac. i przeł. W. Chyła i W. Michera, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18-20.
[Google Scholar]
Giżycki M., Kunstkamera Borowczyka, „Kino” 2013, nr 6.
[Google Scholar]
Hendrykowska M., Iluzjonista, „Film” 1997, nr 4.
[Google Scholar]
Hendrykowski M., Gatunki filmowe (22) – Symfonia miasta, „Film” 1998, nr 12.
[Google Scholar]
Janicka K., Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985.
[Google Scholar]
Kowalski T., Ludzie, którzy chcą wrócić do Mélièsa, „Film” 1957, nr 51.
[Google Scholar]
„List z Paryża” Borowczyka od 10 maja na MUBI, [list-z-paryza-borowczyka-od-10-maja-na-mubi].
[Google Scholar]
Maiorino A., “Letter from Paris” di Walerian Borowczyk: il corpo elettrico di Parigi, [letter-from-paris-di-walerian-borowczyk-su-mubi.html].
[Google Scholar]
Mikurda K., Boro: Escape Artist, [w:] Boro, l’île d’amour, red. K. Kuc, K. Mikurda i M. Oleszczyk, New York-Oxford 2020.
[Google Scholar]
Porębski M., Uwagi o genezie twórczości filmowej Borowczyka i Lenicy, „Kwartalnik Filmowy” 1964, nr 4.
[Google Scholar]
Surrealizm. Teoria i praktyka literacka, wyb. i przeł. A. Ważyk, Warszawa 1973.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.