Zamek jako metafora. Podróże po literaturze
Słowa kluczowe
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest trzem kategoriom metafor, jakie generuje literacki obraz zamku w wybranych utworach z dziewiętnastowiecznej literatury Francji, Belgii i Polski. Mowa o zamku duszy (Nerval, Maeterlinck, Miciński), zamku tyranii (Hugo, Custine) oraz zamku chwały (Mickiewicz, Goszczyński).
Bibliografia
Bachelard G., La Poétique de l’espace, Paris, 1957.
[Google Scholar]
Custine A. de, L’Espagne sous Ferdinand VII, t. 1, Bruxelles 1844.
[Google Scholar]
Custine A. de, Listy z Rosji. Rosja w 1839 roku, przeł. M. Górski, M. Leśniewska, Warszawa 1991.
[Google Scholar]
Goszczyński S., Król zamczyska, Wrocław-Kraków 1961.
[Google Scholar]
Hartwig J., Gérard de Nerval, Warszawa 1972.
[Google Scholar]
Hugo V., Rok 93, przeł. M. Korniłowicz, posłowie i przypisy Z. Bieńkowski, Warszawa 1957.
[Google Scholar]
Jakóbczyk S., Structures picturales dans les drames de Maurice Maeterlinck, „Annales de la Fondation M. Maeterlinck” 1971, t. 17.
[Google Scholar]
Kaźmierczak J., Funkcje ideowe kórnickiej rezydencji Tytusa Działyńskiego, „Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej” 1976, z. 12.
[Google Scholar]
Lamennais F. de, Esquisse d’une philosophie, t. 3, ks. 8, rozdz. 3, Paris 1840.
[Google Scholar]
Le Brun A., Les châteaux de la subversion, Paris 1982.
[Google Scholar]
Leszczyński E., Poezje, Kraków 1901.
[Google Scholar]
Maeterlinck M., Aglawena i Selizetta, przeł. W.Ł., Warszawa 1902.
[Google Scholar]
Maeterlinck M., Dramaty wybrane. Intruz, Ślepcy, Pelleas i Melisanda, Alladyna i Palomides, Wnętrze, Śmierć Tintagilesa, Siostra Beatryks, Niebieski ptak, przeł. Z. Przesmycki (Miriam), Kraków 1984.
[Google Scholar]
Maeterlinck M., Introduction à une psychologie des songes et autres récits (1886-1896), textes réunis et commentés par S. Gross, Bruxelles 1985 (Archives du futur).
[Google Scholar]
Maeterlinck M., La Grande Porte, Paris 1939.
[Google Scholar]
Maeterlinck M., Théâtre, t. 3, Paris 1925.
[Google Scholar]
Mauclair C., Eleusis. Causeries sur la cité intérieure, Paris 1894.
[Google Scholar]
Miciński T., Poezje, Kraków 1980.
[Google Scholar]
Mickiewicz A., Pan Tadeusz, czyli ostatni zajazd na Litwie, Wrocław-Warszawa-Kraków 1994.
[Google Scholar]
Nerval G. de, Fantazja, przeł. Z. Przesmycki (Miriam), [w:] U poetów, Warszawa 1921.
[Google Scholar]
Nerval G. de, Oeuvres. Textes établis, avec [...] des notes [...] par Henri Lemaitre, Paris 1966.
[Google Scholar]
Nerval G. de, Zamki Bohemy, przeł. T. Swoboda, [w:] Nerval, Śnienie i życie, Gdańsk 2012.
[Google Scholar]
Podraza-Kwiatkowska M., Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994.
[Google Scholar]
Postic M., Maeterlinck et le symbolisme, Paris 1970.
[Google Scholar]
Przybyszewski S., O nową sztukę, „Życie” 1899, nr 6 (15 III).
[Google Scholar]
Sainte Thérèse d’Avila, Œuvres complètes, IV, Le Château intérieur ou le Livre des Demeures, traduit de l’espagnol par les Carmélites du monastère de Clamart, Paris 1982.
[Google Scholar]
Skuratowicz J., Dwory i pałace w Wielkim Księstwie Poznańskim, Międzychód 1992.
[Google Scholar]
Tancrède de Visan [właśc. Vincent Biétrix], Paysages introspectifs. Poésies. Avec un essai sur le symbolisme, Paris 1904.
[Google Scholar]
Warmoes J., Le climat esthétique à l’époque de Maeterlinck, „Synthèses” 1962 (août).
[Google Scholar]
Voltaire, Alzire, Paris 1849.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.