Ognozja, czyli Olgi Tokarczuk teologia sekularna
Słowa kluczowe
Abstrakt
Zarówno w wykładzie noblowskim, jak i w swoich esejach Olga Tokarczuk proponuje własną koncepcję literatury, którymi elementami są projekt nazywany przez nią ognozją, koncepcja narratora czwartoosobowego (panoptykalnego) czy też rozumienie i funkcja mitu, a szerzej – wszelkiej narracji. Jak sama przyznaje, jej koncepcję można uznać za alterreligijną. Ona sama odwołuje się do natury narracji biblijnej, aby – uciekając się do analogii – opisać własną koncepcję autora i innych składowych dzieła literackiego. Jej koncepcję można interpretować z punktu widzenia teorii literatury, ale także teologii. Niniejszy tekst jest próbą takiej właśnie interpretacji. Autor szuka paraleli pomiędzy literaturą w rozumieniu Tokarczuk a Biblią jako tekstem objawionym i spisanym przez hagiografa. W konkluzji autor stawia tezę, że nie jest to projekt postsekularny czy quasi-religijny, ale sekularny, a de facto gnostycki, ponieważ odwołuje się do wiedzy i kompetencji niby-boskiej jako fundamentu dla konstrukcji świata przedstawionego.
Bibliografia
Bilut-Homplewicz Z., Krauz M., Das Konzept der liebevolle Erzähler in Olga Tokarczuks Vorlesung zur Verleihung des Nobelpreises für Literatur. Eine linguistische Analyse, „Zeitschrift für und Literaturwissenschaft Linguistik” 2022, nr 52.
[Google Scholar]
Calasso R., Nienazwana teraźniejszość, przeł. J. Ugniewska, Gdańsk 2019.
[Google Scholar]
Conrad Festival: Spotkanie z Olgą Tokarczuk, [watch] [38-42’].
[Google Scholar]
Draguła A., Powrót wiary, religii czy duchowości? Teolog wobec postsekularyzmu, [w:] M. Ciesielski, K. Szew-czyk-Haake, Szkoda, że Cię tu nie ma. Filozofia religii a postsekularyzm jako wyzwanie nowych czasów, Kra-ków 2018.
[Google Scholar]
Frye N., Wielki kod. Biblia i literatura, przeł. A. Fulińska, Bydgoszcz 1998.
[Google Scholar]
Kantner K., [wypowiedź w:] Czy czuły narrator istnieje? Debata wokół nowej książki Olgi Tokarczuk, 27.12.2020 r.; transkrypcja podcastu: [Czy-czu%C5%82y-narrator-istnieje-Debata-wok%C3%B3%C5%82-nowej-ksi%C4%85%C5%BCki-Olgi-Tokarczuk-transkrypcja-podcastu.pdf].
[Google Scholar]
Koehler K., [wypowiedź w:] Czy czuły narrator istnieje? Debata wokół nowej książki Olgi Tokarczuk, 27.12.2020 r. transkrypcja podcastu: [Czy-czu%C5%82y-narrator-istnieje-Debata-wok%C3%B3%C5%82-nowej-ksi%C4%85%C5%BCki-Olgi-Tokarczuk-transkrypcja-podcastu.pdf].
[Google Scholar]
Kołakowski L., Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny, przeł. D. Zańko, Kraków 2014.
[Google Scholar]
Koziołek R., Humanista sygnalista, [w:] idem, Wiele tytułów, Wołowiec 2019.
[Google Scholar]
Koziołek R., Pani literatura, „Tygodnik Powszechny”, 20 października 2019 r.
[Google Scholar]
Piekarski I., Pismo świeckie. Northrop Frye o literaturze, [w:] T. Garbol, Ł. Tischner, Literatura a religia, t. 1: Teorie i metody, Kraków 2020.
[Google Scholar]
Sosnowski J., W co wierzy Olga Tokarczuk, „Więź” 28.03.3020 r.; [w-co-wierzy-olga-tokarczuk].
[Google Scholar]
Stanzel F., Sytuacja narracyjna i epicki czas przeszły, „Pamiętnik Literacki” 1970, R. LI, nr 4.
[Google Scholar]
Szymik J., Czytajcie Tokarczuk, www.teologiapolityczna.pl/ks-jerzy-szymik-czytajcie-tokarczuk.
[Google Scholar]
Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020.
[Google Scholar]
Tokarczuk O., Najważniejsza jest opowieść, rozmawia K. Maliszewski, „Nowy Nurt” 1994, nr 16.
[Google Scholar]
Tokarczuk O., Świat z odwrotnej strony, „Tygodnik Powszechny” 1996, nr 46, dodatek „Kontrapunkt”, nr 10.
[Google Scholar]
Zając A., W poszukiwaniu nowego uniwersalizmu. O „Czułym narratorze” Olgi Tokarczuk i trzech pytaniach stawianych przez literaturę współczesną, [w:] J. Potkański, M. Libich, A. Zając, Języki literatury współczesnej, Warszawa 2022.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.