Wzory myślenia o profesji nauczycielskiej w tradycji pedeutologicznej
Słowa kluczowe
Abstrakt
W artykule ukazano genezę zawodu nauczyciela i przemiany w myśleniu o profesji nauczycielskiej. Zaprezentowano kilka ujęć teoretycznych osoby nauczyciela-wychowawcy w rozwoju refleksji pedeutologicznej: ujęcie psychologiczne, eksponujące walory osobowo-moralne nauczyciela, ujęcie kompetencyjne skoncentrowane na nauczycielskich umiejętnościach, powinnościach i kwalifikacjach oraz ujęcie personalistyczne ukazujące nauczyciela jako artystę, który tworzy dzieło wychowania.
Bibliografia
Baley S., Psychologia wychowawcza w zarysie, Warszawa 1967.
[Google Scholar]
Banach C., Pedeutologia, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. U. Śmietana, t. IV, Warszawa 2005.
[Google Scholar]
Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.
[Google Scholar]
Czy mądrości i cnoty można się nauczyć?, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]
Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, Warszawa 1948.
[Google Scholar]
Dąbrowski Z., Kulpiński F., Pedagogika opiekuńcza. Historia, teoria, terminologia, Olsztyn 2000.
[Google Scholar]
Diesterweg F.A., Przewodnik dla kształcenia nauczycieli niemieckich, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1997.
[Google Scholar]
Działalność nauczycielska Sokratesa, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]
Estkowski E., Wybór pism pedagogicznych, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1997.
[Google Scholar]
Grzybowski R., Dziedzictwo edukacyjne przeszłości: balast czy skarbnica wzorów?, [w:] Przełomy edukacyjne. Dziedzictwo polskiej teorii i praktyki, red. W. Szulakiewicz, Toruń 2011.
[Google Scholar]
Holajda D.K., Kodeks etyczny nauczyciela – przegląd stanowisk, [w:] Etyka nauczyciela, red. M. Bajan, S.J. Żurek, Lublin 2011.
[Google Scholar]
Jeleńska L., Sztuka wychowania, Warszawa 1930.
[Google Scholar]
Kukuła E., Ideał arete w piśmiennictwie okresu archaicznego, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2002, nr 1.
[Google Scholar]
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
[Google Scholar]
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2012.
[Google Scholar]
Kwintylian M.F., Kształcenie mówcy, [w:] Paideia starożytnej Grecji i Rzymu, red. A. Murzyn, Kraków 2011.
[Google Scholar]
Modrzewski A.F., O poprawie Rzeczypospolitej, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]
Mysłakowski Z., Co to jest talent pedagogiczny?, [w:] W. Okoń, Osobowość nauczyciela, Warszawa 1959.
[Google Scholar]
Nowosad I., Nauczyciel – wychowawca czasów polskich przełomów, Kraków 2001.
[Google Scholar]
Okoń W., Rzecz o edukacji nauczycieli, Warszawa 1991.
[Google Scholar]
Orczyk A., Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008.
[Google Scholar]
Paideia starożytnej Grecji i Rzymu, red. A. Murzyn, Kraków 2011.
[Google Scholar]
Rowid H., Szkoła twórcza, Kraków 1931.
[Google Scholar]
Szempruch J., Pedeutologia, Kraków 2013.
[Google Scholar]
Trentowski B., Chowanna, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1997.
[Google Scholar]
Vives J.L., O podawaniu umiejętności, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]
Węgierski Z., Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006.
[Google Scholar]
Wołoszyn S., Nauczyciel – przegląd historycznych funkcji, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.