Wzory myślenia o profesji nauczycielskiej w tradycji pedeutologicznej

   79

Autor

Słowa kluczowe   

Abstrakt   

W artykule ukazano genezę zawodu nauczyciela i przemiany w myśleniu o profesji nauczycielskiej. Zaprezentowano kilka ujęć teoretycznych osoby nauczyciela-wychowawcy w rozwoju refleksji pedeutologicznej: ujęcie psychologiczne, eksponujące walory osobowo-moralne nauczyciela, ujęcie kompetencyjne skoncentrowane na nauczycielskich umiejętnościach, powinnościach i kwalifikacjach oraz ujęcie personalistyczne ukazujące nauczyciela jako artystę, który tworzy dzieło wychowania.

Liczba wyświetleń   

2024

Dane do pobrania nie są jeszcze dostępne.

Biogram autora   

Edyta Bartkowiak, Uniwersytet Zielonogórski

Dr nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogiki. Specjalizuje się w historii wychowania i opieki; szczególną domeną jej zainteresowań są dzieje opieki nad dziećmi pozbawionymi możliwości wychowania w rodzinie, wykluczonymi i niechcianymi, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności Kościoła katolickiego na tym polu. W dorobku naukowym posiada też publikacje z teorii i filozofii wychowania.

Bibliografia   

Baley S., Psychologia wychowawcza w zarysie, Warszawa 1967.
[Google Scholar]

Banach C., Pedeutologia, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. U. Śmietana, t. IV, Warszawa 2005.
[Google Scholar]

Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.
[Google Scholar]

Czy mądrości i cnoty można się nauczyć?, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]

Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, Warszawa 1948.
[Google Scholar]

Dąbrowski Z., Kulpiński F., Pedagogika opiekuńcza. Historia, teoria, terminologia, Olsztyn 2000.
[Google Scholar]

Diesterweg F.A., Przewodnik dla kształcenia nauczycieli niemieckich, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1997.
[Google Scholar]

Działalność nauczycielska Sokratesa, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]

Estkowski E., Wybór pism pedagogicznych, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1997.
[Google Scholar]

Grzybowski R., Dziedzictwo edukacyjne przeszłości: balast czy skarbnica wzorów?, [w:] Przełomy edu­kacyjne. Dziedzictwo polskiej teorii i praktyki, red. W. Szulakiewicz, Toruń 2011.
[Google Scholar]

Holajda D.K., Kodeks etyczny nauczyciela – przegląd stanowisk, [w:] Etyka nauczyciela, red. M. Bajan, S.J. Żurek, Lublin 2011.
[Google Scholar]

Jeleńska L., Sztuka wychowania, Warszawa 1930.
[Google Scholar]

Kukuła E., Ideał arete w piśmiennictwie okresu archaicznego, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2002, nr 1.
[Google Scholar]

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
[Google Scholar]

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2012.
[Google Scholar]

Kwintylian M.F., Kształcenie mówcy, [w:] Paideia starożytnej Grecji i Rzymu, red. A. Murzyn, Kraków 2011.
[Google Scholar]

Modrzewski A.F., O poprawie Rzeczypospolitej, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]

Mysłakowski Z., Co to jest talent pedagogiczny?, [w:] W. Okoń, Osobowość nauczyciela, Warszawa 1959.
[Google Scholar]

Nowosad I., Nauczyciel – wychowawca czasów polskich przełomów, Kraków 2001.
[Google Scholar]

Okoń W., Rzecz o edukacji nauczycieli, Warszawa 1991.
[Google Scholar]

Orczyk A., Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008.
[Google Scholar]

Paideia starożytnej Grecji i Rzymu, red. A. Murzyn, Kraków 2011.
[Google Scholar]

Rowid H., Szkoła twórcza, Kraków 1931.
[Google Scholar]

Szempruch J., Pedeutologia, Kraków 2013.
[Google Scholar]

Trentowski B., Chowanna, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1997.
[Google Scholar]

Vives J.L., O podawaniu umiejętności, [w:] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII wieku, wyb. i oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995.
[Google Scholar]

Węgierski Z., Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006.
[Google Scholar]

Wołoszyn S., Nauczyciel – przegląd historycznych funkcji, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993.
[Google Scholar]

Podgląd   

Pobrania

Opublikowane

22.12.2022

Jak cytować

Bartkowiak, E. „Wzory myślenia O Profesji Nauczycielskiej W Tradycji Pedeutologicznej”. Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, t. 8, grudzień 2022, s. 103-22, doi:10.34768/fp2022a6.

ISSN wersji papierowej

2450-3584