Kobiecość i metafizyka w filmach Jeana-Claude’a Brisseau
Słowa kluczowe
Abstrakt
Francuski reżyser Jean-Claude Brisseau (1944-2019) zaczynał swoją karierę od filmów bliskich poetyce realizmu społecznego, z biegiem czasu coraz dalej odchodząc od surowego, na poły dokumentalnego sposobu obrazowania na rzecz wyrafinowanej formy wizualnej, ewokującej metafizyczne i ezoteryczne treści. Swoim bohaterom i bohaterkom artysta kazał poszukiwać takiej egzystencjalnej drogi, która mogłaby prowadzić do wzniesienia się ponad reguły rządzące przyziemną, czysto materialną rzeczywistością. Wiarę w istnienie świata transcendentnego łączył ściśle z ideą piękna, jej najdoskonalszą reprezentację estetyczną dostrzegając w urodzie kobiecego ciała. Graniczące z sakralizacją uwielbienie dla „wiecznej kobiecości”, któremu Brisseau dawał wyraz w takich filmach, jak Z wściekłości i wrzasku (De bruit et de fureur, 1987), Céline (1992), Anioły zagłady (Les anges exterminateurs, 2006) czy À l’aventure (2008) zbliżało jego artystyczną postawę do ideałów, jakie wyznawali przedstawiciele surrealizmu.
Bibliografia
Bonnaud F., Anti-Social Realism: Jean-Claude Brisseau, „Film Comment” 2004, nr 1-2, [anti-social-realism-jean-claude-brisseau].
[Google Scholar]
Boutroy P., Kurz O., Jean-Claude Brisseau, „Séquences” 1993, nr 162, s. 42.
[Google Scholar]
Brisseau J.-C., Mes dates clés. Par Jean-Claude Brisseau, „Liberation” 16.10.2002, [mes-dates-cles-par-jean-claude-brisseau_418656].
[Google Scholar]
de Baecque A., „Il a un vrai projet pour les femmes”, „Liberation” 13.09.2006, [il-a-un-vrai-projet-pour-les-femmes_51090].
[Google Scholar]
Dubosc A., Boivent J., Jean-Claude Brisseau on Filming Women [wywiad], „Purple Magazine” 2013, nr 20, [jean-claude-brisseau].
[Google Scholar]
Janicka K., Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985.
[Google Scholar]
Kaganski S., Les Inrockuptibles, 25 ans d’insoumission, Paris 2011.
[Google Scholar]
Nelepo B., Opening the Gates of Night. Jean-Claude Brisseau’s „La fille de nulle part”, „Cinema Scope” 2012, nr 53, [opening-the-gates-of-night-jean-claude-brisseaus-la-fille-du-nulle-part].
[Google Scholar]
Orzechowska J., Odkrycie, „Film” 1992, nr 22.
[Google Scholar]
Vecchi Ph., Maroussia Dubreuil, Marie Allan et Lise Bellynck. Entretien, [w:] Les Anges Exterminateurs, Paris 2006.
[Google Scholar]
Podgląd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Prawa autorskie & Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (a). Co do zasady – autorzy, niebędący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, zachowują prawa autorskie, w tym prawa wydawnicze do artykułów, bez żadnych ograniczeń.
Prawa autorskie (b). Co do zasady – autorzy, będący pracownikami Uniwersytetu Zielonogórskiego, nie zachowują praw autorskich, w tym praw wydawniczych do artykułów. W takich przypadkach właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Zielonogórski.