Kobiecość i metafizyka w filmach Jeana-Claude’a Brisseau

   149

Autor

Słowa kluczowe   

Abstrakt   

Francuski reżyser Jean-Claude Brisseau (1944-2019) zaczynał swoją karierę od filmów bliskich poetyce realizmu społecznego, z biegiem czasu coraz dalej odchodząc od surowego, na poły dokumentalnego sposobu obrazowania na rzecz wyrafinowanej formy wizualnej, ewokującej metafizyczne i ezoteryczne treści. Swoim bohaterom i bohaterkom artysta kazał poszukiwać takiej egzystencjalnej drogi, która mogłaby prowadzić do wzniesienia się ponad reguły rządzące przyziemną, czysto materialną rzeczywistością. Wiarę w istnienie świata transcendentnego łączył ściśle z ideą piękna, jej najdoskonalszą reprezentację estetyczną dostrzegając w urodzie kobiecego ciała. Graniczące z sakralizacją uwielbienie dla „wiecznej kobiecości”, któremu Brisseau dawał wyraz w takich filmach, jak Z wściekłości i wrzasku (De bruit et de fureur, 1987), Céline (1992), Anioły zagłady (Les anges exterminateurs, 2006) czy À l’aventure (2008) zbliżało jego artystyczną postawę do ideałów, jakie wyznawali przedstawiciele surrealizmu.

Liczba wyświetleń   

2024

Dane do pobrania nie są jeszcze dostępne.

Biogram autora   

Piotr Prusinowski, Zielona Góra

Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo (tytuł rozprawy: Elementy surrealizmu w filmowych adaptacjach prozy młodopolskiej – „Dzieje grzechu” Waleriana Borowczyka i „Na srebrnym globie” Andrzeja Żuławskiego). Absolwent filologii polskiej w zakresie filmoznawstwa, telewizji i kultury medialnej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz literaturoznawstwa na Uniwersytecie Zielonogórskim. Swoje prace publikował m.in. w Images, Biuletynie Edukacji Medialnej, Filologii Polskiej, Scripta Humana oraz monografiach wieloautorskich Kultura w świecie luster, Jeszcze o niepowtarzalności i multiplikacjach w sztuce XX i XXI w., Brudne, odrażające, niechciane w kulturze, Ze srebrnego ekranu na papier, Ślady sztuki filmowej w literaturze. W 2008 r. otrzymał wyróżnienie w Konkursie dla Młodych Krytyków Filmowych im. Krzysztofa Mętraka.

Bibliografia   

Bonnaud F., Anti-Social Realism: Jean-Claude Brisseau, „Film Comment” 2004, nr 1-2, [anti-social-realism-jean-claude-brisseau].
[Google Scholar]

Boutroy P., Kurz O., Jean-Claude Brisseau, „Séquences” 1993, nr 162, s. 42.
[Google Scholar]

Brisseau J.-C., Mes dates clés. Par Jean-Claude Brisseau, „Liberation” 16.10.2002, [mes-dates-cles-par-jean-claude-brisseau_418656].
[Google Scholar]

de Baecque A., „Il a un vrai projet pour les femmes”, „Liberation” 13.09.2006, [il-a-un-vrai-projet-pour-les-femmes_51090].
[Google Scholar]

Dubosc A., Boivent J., Jean-Claude Brisseau on Filming Women [wywiad], „Purple Magazine” 2013, nr 20, [jean-claude-brisseau].
[Google Scholar]

Janicka K., Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985.
[Google Scholar]

Kaganski S., Les Inrockuptibles, 25 ans d’insoumission, Paris 2011.
[Google Scholar]

Nelepo B., Opening the Gates of Night. Jean-Claude Brisseau’s „La fille de nulle part”, „Cinema Scope” 2012, nr 53, [opening-the-gates-of-night-jean-claude-brisseaus-la-fille-du-nulle-part].
[Google Scholar]

Orzechowska J., Odkrycie, „Film” 1992, nr 22.
[Google Scholar]

Vecchi Ph., Maroussia Dubreuil, Marie Allan et Lise Bellynck. Entretien, [w:] Les Anges Exterminateurs, Paris 2006.
[Google Scholar]

Podgląd   

Pobrania

Opublikowane

18.12.2021

Jak cytować

Prusinowski, P. „Kobiecość I Metafizyka W Filmach Jeana-Claude’a Brisseau”. Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, t. 7, grudzień 2021, s. 321-34, doi:10.34768/fp2021a19.

ISSN wersji papierowej

2450-3584

Inne teksty tego autora opublikowane na łamach „Filologii Polskiej"